ארכיון שנת: 2020

היאיר-יזציה של ביבי

2 במרץ 2020
 

"יאיר הכניס את עצמו לראש וגם בראש של אביו שהוא המוח הגאוני – אני לא צוחק, זה לא מצחיק, אל תצחק, שהביא לניצחון בבחירות (2015)", משום מה החוקר שגבה את העדות מניר חפץ המשיך לצחוק. "יומיים שלושה אחרי הניצחון", המשיך היועץ חפץ לספר "ביבי כינס את הצוות הקרוב ביותר שעבד לצידו בניצחון בבחירות ואמר את המשפט המדהים הבא: יש עוד מוח אחד, חוץ ממני, שהביא את הניצחון הזה וכולנו הסתכלנו ימינה ושמאלה לראות מי המאושר". חפץ והחוקר שוב מתגלגלים מצחוק. " ואז הוא הרים את האצבע ככה ואמר: יאיר. הסתכלנו אחד על השני במבטים של תדהמה. מרגע זה ואילך, יאיר ייחס לעצמו את סרטון הערבים עולים על האוטובוסים".
רובנו מתייחסים לנוכחות של יאיר נתניהו כאל מכונת ציוצים מגעילה, אבל האמת שזה לא מצחיק וזה ממש רחוק מלהיגמר בציוצים.
"מיד אחרי הבחירות יאיר נתניהו הופך למעשה לציר המרכזי בכל המישורים. אישי, פוליטי וממלכתי", המשיך וסיפר חפץ לחוקריו. "יאיר בתהליך מדורג, השתלט לחלוטין על מדיניות ההסברה של אביו…יאיר הוא מאוד מאוד אובססיבי, הוא חוזר על מסרים עשרות ומאות פעמים עד שראשך נוטה להתפוצץ. זה רציני, אני לא מדבר עכשיו שטויות, אני רציני. והוא פשוט טימטם את הראש של שרה, אבל גם לאבא שלו זה כמו שטיפת מוח. אי אפשר להמעיט בדרמטיות של ההשפעה של מה שקורה בשביל זה. זה משתלט על הכול הדבר הזה. לא הייתה פרשת 4000 בלי יאיר"
למה יאיר התעסק דווקא עם וואלה, תהה החוקר
"אתה רוצה לשמוע מה אמרתי לאשתי בעניין הזה? שהוא מגה קוקו".
חפץ סיפר לחוקרים שההשפעה של שרה ויאיר באה לידי ביטוי, בין השאר, בהחלטה של נתניהו להשאיר אצלו את תיק התקשורת. עד המדינה השני, מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה (מומו) פילבר, סיפר דברים דומים: "מבחינת יאיר ושרה, הם מינו אותי ושתיים – אצלהם אין מגבלות רגולטוריות. לדוגמא דרישתו של יאיר לסגור את ערוץ אל ג'אזירה ודרישת שרה לסגור את התאגיד ועכשיו לך תסביר שזה בניגוד לחוק".
לא הייתי חסיד גדול של נתניהו עוד לפני שיאיר הפך לשחקן בקבלת ההחלטות שלו. שנים היה קושי לשכנע כמה גברת נתניהו הופכת את ההחלטות של ראש הממשלה לא פעם לקרקס. תהליך היאיר-יזציה שראש הממשלה עבר, הפך אותו לממש מסוכן. נתניהו הבן נטול גבולות, מחזיק בעמדות ימניות קיצוניות ומצליח, מסתבר, שוב ושוב להשפיע על אביו. בחקירה, נתניהו האב ניסה להמעיט בהשפעת בנו.
"יאיר, אין לו מושג ירוק. הוא לא יודע כלום. שום דבר. הוא לא מבין בעניינים האלה, הוא לא קשור בעניינים האלה. יש לו ראיית עולם משלו והיא לא תמיד תואמת בלשון המעטה את ידיעת העובדות", נתניהו – מסתבר – מכיר היטב את בנו, אבל בדרך בלתי ניתנת להסבר – בדיוק כמו עם רעייתו –הוא נותן לאיש ש"ראיית העולם שלו לא תואמת את ידיעת העובדות" להשפיע עליו.
הנה מה שסיפר פילבר בחקירתו "קיבלתי שיחת נזיפה של ראש הממשלה עם כל הנושאים הלא מטופלים שיאיר ביקש לטפל בהם כמו אל ג'זירה וכו'". נתניהו, אם כן, התקשר למנכ"ל משרדו כדי לוודא ביצוע של הבקשות המוטרפות של בנו. למחרת, סיפר פילבר, נתניהו כבר נפנף את העניין בתנועת ביטול עם היד. אז זה התאגיד ואל ג'זירה וסגירת ערוץ 10 והחזקה בתיק התקשורת והסיפור של וואלה ובזק ובמקרה אחר, תגובה לאיזו הצהרה של ארדואן. שרה נתניהו – אם אפשר להגיד משהו לזכותה – בדרך כלל לפחות לא התערבה בנושאים מסוימים, בעיקר ביטחון ויחסי חוץ. יאיר מתערב בכול. מה יקרה אם נתניהו ינצח היום ויאיר ידרוש מאביו לפטר את היועץ המשפטי לממשלה? האם נתניהו יעשה תנועת ביטול או יביא הצעת החלטה לממשלה? למרבה הזוועה, אני באמת לא שולל את האפשרות השנייה.

 

המאמר פורסם ב"הארץ"

למה שאול אלוביץ' לחץ לטובת יואב יצחק והאם גם זה קשור לנתניהו?

27 בפברואר 2020
 

יואב יצחק כרגיל מתפרע עם כל מיני פרסומים מופרכים. את דעתי על התופעה המגונה הזאת והמוטיבציות שלה כבר אמרתי מספיק. בחומר החקירה של תיק 4000, תיק בזק – וואלה יש קטע מעניין שנוגע ליצחק. חוקר הרשות לניירות ערך, יריב עמיעד, על סמך החומר שליקט מהניידים של מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, מתעניין מה פתאום וואלה עזרו לאתר הזניח של יצחק והאם זה קשור לנתניהו. הנה הקטע במלואו:

החוקר יריב עמיעד: תגיד, נקודה נוספת, יואב יצחק… 

נחקר, אילן ישועה: כן.

חוקר, יריב עמיעד: שאול קשור אליו באיזה דרך? 

נחקר, אילן ישועה: יואב יצחק אה… 

חוקר, יריב עמיעד: יואב יצחק קשור גם לרוה"מ?  המשך לקרוא

חשבו לחקור את אוחנה, לא חקרו, הגיע בועז גולן

24 בפברואר 2020
 

"לאחר שיוסר הצו תהיה רעידת אדמה במדינת ישראל", השר יואב גלנט הבטיח לכולנו. ובכן, לא רעידת אדמה ולא נעליים, בשפה העממית שסיגל לעצמו ראש הממשלה בשבוע שעבר. שיחות אשכנזי – מנדלבליט מציגות שני אנשים בכירים במצב של מבוכה. אשכנזי נשמע מעט פרנואיד, נלחם עם שר הביטחון ועם אלוף פיקוד הדרום. הפרקליט הצבאי הראשי מנדלבליט גם לא בשיאו. הוא נשמע קצת כמו עוזרו הבכיר של הרמטכ"ל ולא הסמכות השיפוטית העליונה בצבא. רעידת אדמה אין שם, עבירות פליליות גם לא.

בשבוע שעבר דרשה השרה מירי רגב המשך לקרוא

עדות עמוס רגב, עורך "ישראל היום": "לא זוכר", "זה תיק תקשורת", חופש עיתונות

22 בפברואר 2020
 

בעת מתן העדות, עמוס רגב הוא עדיין העורך של "ישראל היום". החוקרים צריכים לדעת ממנו בעיקר עד כמה העסקאות המלוכלכות נתניהו ונוני מוזס תורגמו להחלטות בפועל ב"ישראל היום". מספר עותקים שהודפס, העיכוב בהוצאת מהדורת סוף השבוע. רגב מגיע נחוש לא להגיד כלום, החוקר קצת משחק לידיו כי הוא מרכז את רוב שאלותיו בקשר בין האדלסונים לעריכת העיתון ולתלונות מצד הזוג נתניהו על תכני העיתון. בידי החוקרים יש ממצאים חד משמעיים בנושא, אבל הצורך באישוש מצד רגב, נמוך והשאלות מספקות לו פתח מילוט. בכל זאת, רגב לא מתראיין שנים ארוכות. עדותו מאפשרת להבין קצת יותר איך הוא חושב.

עדות עמוס רגב 17.1.17

משפחת אדלסון הקימה את העיתון. אני מכיר היטב את דוקטור מרים אדלסון, אשתו של הבעלים. חצי קירבה משפחתית. האמא שלה ז"ל הייתה חברה הכי טובה של האמא שלי ז"ל. שתיהן ברחו כשיצאו מפולניה לפני השואה. מרים הייתה בת בית אצלנו. היא זוכרת אותי כתינוק. המשך לקרוא

עדות גלעד ארדן בתיק 4000 – איך אתה מעיד נגד נתניהו, כשאתה יודע שיום יבוא ונתניהו יקרא את העדות

20 בפברואר 2020
 

מעשים חריגים עושה השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בשבועות האחרונים. הוא מפנה מכתבי דרישה לפרקליטות לקבל החלטה בנושא ה"ממד החמישי". ארדן יודע שאין לו שום סמכות בעניין, שזה פוליטי, מכוער, מלכלך את התפקיד ובכול זאת, שולח. אחר כך, מתברר מדיווחו של גיא פלג בחדשות 12 אתמול, דחוף לו לכנס דיון על נושא חיסיונות של ראיות. מ 2015 זה לא היה דחוף. עכשיו כשצריך לחתום על תעודות חיסיון לחלק מהראיות במשפט נתניהו, זה מאוד דחוף. לא מתאים לו לארדן. הוא היה שר תקשורת אמיץ מאוד, בימים לפני שנתניהו איבד את זה. ניהל מלחמת חורמה בטייקונים, ניסה להגביל את השאיפות המונופוליסטיות של שאול אלוביץ, לצרוב מורשת כחלונית נוספת במשרד התקשורת. גם כשר לביטחון פנים הוא הלך עד הקצה בניסיון לא להתלכלך במאבק הביביסטי. לא, הוא לא היה שר שגיבה את המשטרה כשנתניהו השתלח בה בחריפות ודודי אמסלם העביר את המפכ"ל זובורים בועדה שלו, אבל אל מול הציפיות ממנו בבלפור, הוא שרף את עצמו לגמרי.

אפשר רק לדמיין מה עבד על ארדן כשנקרא לעדות בתיק 4000 המשך לקרוא

עדות רון ירון, עורך "ידיעות" בתיק 2000: "לא זוכר", "יכול להיות" והסיקור של כבל לא קשור ליוזמת החוק, אם כי הייתי יותר קשוב

19 בפברואר 2020
 

כשהחל הקרע המפתיע בין עורך "ידיעות אחרונות" לבעלים נוני מוזס אחת התיאוריות הייתה שזה נובע מעדותו של רון ירון במשטרה בתיק 2000. ובכן, ירון היה שלוש פעמים במשטרה (עדכון: ירון מתקן אותי שהיה רק פעמיים. כנראה יש שיבוש בתאריכי העדויות) ומסר עדויות פתוחות. הקריאה שלהן מבהירה חד משמעית – לא על זה היה הקרע. העדות של ירון רוויה ב"לא זוכר", "יכול להיות", ידיעות מתואר כעיתון מקצועי, ענייני, הסיקור השערורייתי של בחירות 2015 מולבן לחלוטין והתפנית ביחס לאיתן כבל גם היא מגומדת עד לאפס. בכל מה שקשור לעדויות במשטרה, ירון היה חייל של נוני עד הרגע האחרון. הנה הקטעים המעניינים בעדויות:

עדות רון ירון, 16.1.17

אני יודע על המפגש בין נתניהו לנוני רק משבוע שעבר שזה פורסם. פעם ראשונה ששמעתי על זה. זה הפתיע אותי. זה לא מפתיע אותי שהיה רצון מצידו של נוני לחזור ליחסים תקינים עם ראש הממשלה כי המצב הזה של חרם הוא מצב לא טבעי. אנחנו מאוד נפגעים ממנו.

מכל מה שאני זוכר לא דיברתי עם ארי הרו מעולם.

כולנו מהעובד הכי זוטר ב"ידיעות אחרונות" ועד נוני מוזס חשבנו שהחוק הזה חשוב וצריך שיחוקק. אנחנו מדממים כבר שנים בגלל "ישראל היום". זאת תופעה בזויה שאנחנו שנים לא מצליחים להבין איך המחוקק נותן לזה לקרות. זה עבירה פלילית בפני עצמה. אני חושב שהייתם צריכים לחקור את זה כבר לפני…כל מי שאני נפגשתי איתו וכל מי שאני נפגש איתו גם היום, לא משנה במי מדובר, תמיד עולה בשיחה כמה המציאות הזאות היא מטורפת, המציאות של עיתון חינמי. אני מניח שנוני נפגש עם אנשים כמו שאני נפגש עם אנשים, עם ח"כים, עם פוליטיקאים, עם שרים ותמיד זה עולה. בתקופה הזאת זה תמיד עלה.

עודד בן משה: עם איזה ח"כים נפגשת בנושא של "ישראל היום"?

רון: תשמע, המון. עוד פעם, אני אומר שוב, אני לא נפגשתי עם אף ח"כ שנושא השיחה הוא "ישראל היום". עם כולם דיברתי על זה. לפחות שלושים. לא עבדתי בחוק הזה. לא התעסקתי איתו. זה גם לא היה נראה טוב. גם אם תבדקו את העיתון אנחנו כמעט לא סיקרנו את זה למרות שטוענים שאנחנו מאוד דחפנו את זה.

למיטב זיכרוני, לא דיברתי עם ניר חפץ או מישהו אחר מאנשי ראש הממשלה שיחה כללית לגבי אופי הסיקור. אם היו שיחות כאלה, הן תמיד היו נקודתיות. נוני לא אמר לי אף פעם "משנים את הסיקור, משנים את הקו". אני, מה שחשוב לי, מה שמעניין אותי, זה לא מי יהיה ראש הממשלה ומי לא יהיה ראש הממשלה, אני רוצה שיהיה לי סיפורים טובים בעיתון, בלעדיים, מעניינים ובמקביל שהם יהיו תמיד מדויקים.

עודד: אני אומר לך שהייתה שיחה כזאת, עם ארי הרו

רון: יכול להיות, יכול להיות שהייתה שיחה כזאת

עודד: אני אראה לך

רון: או קיי, תראה לי

עודד: ומה הוא רצה בכללי?

רון: אני לא יודע ספציפית, יכול להיות שהוא הציע לי סיפור, יכול להיות שהוא אמר לי "תשמע, אתם, הגיע הזמן שתבינו מה אתם עושים", דברים מהסוג הזה

עודד: טרוניות

רון: טרוניות או הצעות ל…כדאי לכם לעשות ככה…אני אומר לך שוב, לא היה מושג על השיחות האלו, על הסיכום הזה. שינוי קו בידיעות אחרונות הוא רעידת אדמה. זה רעידת אדמה. נוני צדק. זה משהו שאני כעורך, לא יכולתי והוא לא היה יכול להגיד לי את זה בצורה כזאת כי אני מיד הייתי קם ועוזב. אני לא זוכר שיחה כללית או שיחה עקרונית על איך עובדים, משנים את הזה. 

בתקופה ההיא לדעתי, נפגשתי פעם אחת עם איתן כבל, אחרי זה נפגשתי איתו עוד איזה פעמיים שלוש מאז.

עודד: נוני מוזס ביקש ממך לעמוד בקשר עם גורם כלשהו ממשרד רה"מ?

לא זוכר בקשה ספציפית כזאת. כפי שאמרתי גם קודם, יכול להיות, יכול להיות שהוא אמר לי "שווה לדבר עם זה או עם זה בשביל היחסים התקינים, בשביל לקבל סיפורים ולקבל ראיון".

עם מי נוני ביקש ממך לדבר?

שנייה, רגע, העובדה שלשכת ראש הממשלה החרימה אותנו גרמה לעיתון נזק מקצועי גדול. לכן היה ברור שכל מי שיכול לסייע לכך שהלשכה תשוב לעבודה תקינה, כלומר להשיב לפניות, לתדרך כתבים, שווה לדבר איתו.

עודד בן משה: אני שואל אותך לגבי שם של גורם שנוני אמר לך לדבר איתו בנוגע לסיקור

רון ירון: לא זוכר ואני גם לא זוכר פנייה ספציפית כזאת, אבל זה לא מופרך שבשיחות בינינו זה יעלה. צריך גם לזכוור שבאותה תקופה הייתה ביקורת גדולה על הדרך שבה "ידיעות" מסקר את מערכת הבחירות. אני לא מסכים לביקורת הזאת, אבל ברור שהתנהלו שיחות בעיתון אם היא מוצדקת, אם היא פוגעת בנו. הנראות היא דבר מאוד חשוב עבורי ועבור העיתון ולכן מאוד תסכל אותי שסיפורים בלעדיים שהבאנו תוייגו כאג'נדה נגד ראש הממשלה.

האם זכור לך פניות של ניר חפץ או אחרים בנוגע לאייטם שקשור לאשת ראש הממשלה שעמד להתפרסם ונתבקשת לא לפרסם אותו?

רון: אני משוכנע שהיו פניות כאלה. לשכת ראש הממשלה מאוד מאוד רגישה לגבי כל מה שמתפרסם עליה בכלל ועל אשת ראש הממשלה והילדים בפרט.

אתה זוכר פנייה של דובי אייכנוולד (מנכ"ל "ידיעות ספרים" והמתווך בסבב המפגשים בין נתניהו למוזס לקראת בחירות 2013 – ר.ד.) לא לפרסם אייטם בקשר לאשת ראש הממשלה או בנושא אחר שקשור לראש הממשלה?

לא. 

יש הבדל בין "לא" ל"לא זוכר"

לא זוכר, לא זוכר. 

בשיחה בין נוני לביבי דובר כי לניר חפץ יהיה ערוץ ישיר אליך בנוגע למימוש הסיכום ביניהם. מה תגובתך?

אני לא מכיר סיכום כזה וגם לא ביצוע של סיכום כזה. מעת לעת שוחחתי עם ניר חפץ בנושאים שוטפים שקשורים לסיקור בעיתון

האם עלה גם נושא הכתבים? מי יסקר את ראש הממשלה בעיתון?

לא.

עודד: לא חד משמעית. עוד פעם.

ניר: זה לא אומר שייתכן, עוד פעם, אני לא זוכר דבר כזה, אבל ייתכן שהוא אהה…שהוא, שהוא אהה…אהה…אהה…הביע…אהה…אהה…טרוניות על, על, על כתב כזה אחר, אבל גם זה, לדעתי, לא היה. הוא יודע שזה דבר בלתי אפשרי במערכת ידיעות אחרונות ולכן לא היה. הוא לא היה מעלה את זה, כמה שאני יכול לזכור.

עודד: עשיתי את ההקדמה שלי בהתחלה והבהרתי שאני מצפה, את יודע, לשמוע כמה שפחות "לא זוכר". זה שיחות שאתה אמור לזכור. זה גם לא היה לפני הרבה זמן.

רון: אתה טועה בדבר אחד, גם אם הוא אמר לי דבר כזה, זה לא דבר דרמטי. זה לא דבר שאני צריך לזכור. נוני מגלגל בכל יום המון פניות שמגיעות אחיו והוא לא רוצה להתעסק איתם, בצדק והוא אומר למי שפונה אליו "תדברו עם רון" והוא גם אומר לי "תשמע, זה וזה ידבר איתך".

רון ירון: מה היה קורה אם שלדון אדלסון היה מחליט להשקיע את כספו במפעל לייצור במבה ומחליט לחלק ברחוב לכל עובר אורח שקיות במבה. באותו רגע מפעל אוסם היה נזעק שזה בניגוד לכללי התחרות. יש גם כללים בעניין, אבל יש לקונה בחוק בכל הנוגע לנושא העיתונות. "מעריב" שהיה עיתון מוביל במדינת ישראל, בין השאר, קרס בגלל "ישראל היום". התוצאה של זה יכולה להיות שמדינת ישראל תישאר עם עיתון אחד, "ישראל היום" שכולנו מבינים שאינו עומד בסטנדרט עיתונאי בסיסי.

איך היית מגדיר את הסיקור של איתן כבל בידיעות אחרונות?

סיקור מקצועי לפי העניין. לא שונה מהותית מסיקור של פוליטיקאים אחרים.

האם איתן כבל פנה אליך או לגורם אחד בידיעות אחרונות וקבל על סיקור שלילי שקיבל?

בהחלט פנה אליי בנושא הסיקור, יותר על היעדר סיקור.

האם איתן כבל קשר בין קידום חוק ישראל היום מצידו לבין קבלת סיקור חיובי מצידכם?

לא

האם אתה יכול לכמת את המפגשים/שיחות שלך עם איתן כבל?

לדעתי לא יותר מפעמיים שלוש בשנה

מחומר חקירה עולה כי אוגוסט 2013 לינואר 2014 עמדת בקשר אינטנסיבי עם איתן כבל. פרט לגבי קשר זה

רון: לא היה קשר אינטנסיבי. בהחלט יכול להיות שאמרתי פעם פעמיים בשנה, הן התקבצו לתקופה הזו, אבל עשרות בוודאות לא.

אני מדבר בתקופה הזאת על 61 התקשרויות טלפוניות כלומר גם שיחות וגם מסרונים. תנסה להיזכר בתקופה הזו?

אני לא זוכר, הכמות נראית לי מוגזמת ולא נראית לי סבירה.

האם חל שינוי בסיקור של איתן כבל בידיעות אחרונות בעקבות הפגישות?

לא חל שינוי עקרוני ולחלוטין אני לא מחבר את זה לשיחות בנושא החוק, אבל כן הייתי קשוב כמו שאני קשוב לכל מי שפונה אליי בטרוניות על סיקור חסר או התעלמות ולכן אפשר להגיד שהייתה לזה אולי השפעה מסוימת, אבל זה לא היה אגב הפגישה או השיחה שעסקה בישראל היום, אלא יותר ממה שאני זוכר בנושא של וועדת החקירה בנושא תאונות הדרכים שהוא הפנה את תשומת ליבי לפעילות שלו בנדון.

איתן כבל מסר בהודעותיו במשטרה כי הסיקור שלו בידיעות אחרונות לאחר הפגישות היה שונה ובמילותיו שלו "הם סיקרו אותי בצורה הרבה יותר הגונה". מדוע חל שינוי בסיקור של איתן כבל?

אני חושב שזה מסתדר עם מה שאמרתי.

לכאורה יש סתירה

אני לא חושב שזו סתירה. כל הכיסוי של איתן כבל נמצא בארכיון של ידיעות אחרונות וזה דבר שאפשר לבדוק ולראות ואני לא חושב שבדיקה תראה שהוא קיבל סיקור שונה מח"כים אחרים.

12.2.18

ירון נקרא בשלישית למשטרה, שנה לאחר מכן, לעדות רק על נושא איתן כבל. 

רון: לא נמנענו מלכוסת אותו ומצד שני, כן היינו מודעים לנראות של זה שאם פתאום הוא יקבל סיקור יתר, אז זה ייראה כאילו אנחנו מחזירים לו על זה ולכן בהפוך על הפוך, אני חושב שהוא נפגע מזה תקשורתית.

אתה בטוח?

כן. אני חושב שגם הוא חושב את זה.

אז זהו שלא

אז זה מפתיע אותי. 

לפי מה אתה קובע שהוא נפגע מזה?

עוד פעם, אני לא אומר שהוא נפגע מזה…אחת הדוגמאות האבסורדיות שהיו לנו זה שהיה לנו פרויקט שפנינו לכל מיני חברי כסת, זה היה יום בעלי חיים וביקשנו מהם שיצטלמו עם החיות מחמד שלהם ואיכשהו והיה איתן כבל והיה שלי יחימוביץ והיו איזה עשרה ח"כים או משהו כזה והתמונה שלו הייתה די בולטת עם החתול או הכלב וכל הזמן ניגחו אותנו בעניין הזה של התמונה ואתה יודע, לך תסביר  שמה לעשות, העורך ראה וראה והתמונה הזאת הייתה נחמדה והוא הבליט

אי אפשר לומר שיש קשר בין הצעת החוק של כבל לבין סיקור חיובי יותר מבחינתכם?

חד משמעית לא

גם לא משהו שהוצע, נרמז?

רון מניד בראשו

עדכונים מצידו על התקדמות התהליך של החוק, גם לא משהו שאתה מכיר?

לא

איזה נתונים סיפקו אנשי ידיעות אחרונות לאיתן כבל לקראת ניסוח החוק

תשמע, יש לי איכשהו הרצאה, הרצאה במרכאות כמובן, די סדורה וקבועה בכל הנושא של ישראל היום והנזק של עיתוני חינם לשוק העיתונאות בישראל. מי שמממן את ישראל היום זה שלדון אדלסון שבשבילו סך ההוצאה על העיתון זה פסיק מהרווחים שלו.

דוד שימרון: מתי נתניהו שילם שכר טירחה? נדמה לי שלפני שנה וחצי – שנתיים בסביבות 20-25 אלף שקלים

18 בפברואר 2020
 

בשנת 2016 נדרש בנימין נתניהו להתחיל לספק תשובות בקשר ליחסיו עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בחברת בזק ובאתר וואלה. זה קרה בעקבות התחקיר של גידי וייץ ב"הארץ" וגם מכיוון שהחלו מהלכים רגולטוריים שונים. נתניהו הצטייד בחוות דעת מעורך דינו הנאמן ובן דודו, דוד שימרון. לפי חוות הדעת הוא ואלוביץ' הם "מכרים" ואין מניעה שנתניהו יעסוק בענייניו. כמה חודשים לאחר מכן נדרש נתניהו להשיב לביהמ"ש על אותה שאלה. עו"ד שחר בן מאיר הגיש עתירה ונתניהו חתם על תצהיר. הפעם אלוביץ' שודרג למעלת "חבר קרוב" עם יחסים של 20 שנה. מי החתים את נתניהו על אותו תצהיר? אותו עורך דין, דוד שימרון.

אם הייתי יודע שנתניהו ומשפחתו הפנו בקשות תכופות המשך לקרוא

עדות אלי עזור בתיק 2000

17 בפברואר 2020
 

 

1. "ישראל היום" זו שחיתות, איך אתם לא חוקרים את זה.

2. ביבי מנהיג גדול, אבל איך זה שראש ממשלה מקליט?

3. בוא לעבוד אצלי

איש העסקים אלי עזור הוא הבעלים של קונצרן תקשורת משמעותי. מעריב, ג'רוזלם פוסט, רדיו ללא הפסקה. עזור נחשב לאדם שיעשה הרבה כדי לא להתראיין, לא להצטלם, להישאר בצל. עדותו בתיק 2000 מהווה, אם כן, מסמך מרתק במיוחד למי שרוצה ללמוד על האיש. החקירה עצמה נורא מוזרה. עזור הגיע כעד. הוא הגיע להעיד על נושא מאוד שולי יחסית. נתניהו טען כי עזור המליץ לו ב 2008 להיפגש עם נוני מוזס ולנסות ליישר איתו את ההדורים. הנקודה קטנה ולא ממש חשובה, אבל העדות ארוכה ורובה בזבוז זמן אחד גדול. פה החוקר הולך ושם לא כתבו כמו שצריך ועזור עומד להשתגע. אין הסבר למוזרות. בתיק 4000 דווקא יש כמה נקודות שהיה נחמד לעמת את עזור עם מה שנתניהו אמר, אבל בשלב בו החקירה נעשית זה עוד לגמרי בעתיד.
הנה הנקודות המרכזיות מהעדות:
"דה מרקר" עם האתר משפיע הרבה יותר למרות שלעיתון מעט מאוד מינויים, פחות מינויים ממעריב.
"ישראל היום" פירק את ידיעות אחרונות. הוא חיסל את העסק. במדינה מתוקנת המשך לקרוא

המסאז'יסט מירושלים , בנימין נתניהו ותוכניתו להשתלט על התקשורת

17 בפברואר 2020
 

ביבי: "…ואני נפגש עם אלי עזור (הבעלים של "מעריב" ו"ג'רוזלם פוסט") אני אומר לו את הדברים הבאים ותקשיבו טוב – כמה זה מעוות אצלך, כמה אתה מוטה – למה אתה מחזיק את האנשים האלה. שנה את האנשים או שתביא חדשים" המשך לקרוא

איך הפסקתי לשנוא והתחלתי לאהוב את האדלסונים – פרק שני, עדויות שלדון

30 בינואר 2020
 

פורסמו כבר כמה כותרות מעדויותיו של הטייקון האמריקני, אבל זה באמת טיפה בים. יש מאות עמודים מכמה עדויות שמסר במשטרה והאמת, כמו במיליון פעמים בעבר התברר לי שדימוי לחוד ומציאות לחוד. למה אני מתכוון? אני אשפוך לפה כמה אלפי מילים מעדויותיו ותבינו בעצמכם.

כמה כותרות:

  • הלוואי והעיתון היה נסגר
  • איזה מין דבר זה שראש ממשלה מקליט
  • הוא הקליט בגלל שרה
  • לא נתפש שביבי פיזר כנסת בגלל עיתון
  • אני מספיק חכם לדעת שלא מביאים מתנות לפוליטיקאים
  • נוני התחיל לבכות שאין לו חיים חוץ מהעיתון.
  • מה ששמעתי על הצוללות זה שחיתות
  • אם היה מתקשר, הייתי אומר "לך תזדיין ביבי"
  • שרה צעקה שהיא פסיכולוגית, אמרתי לה "ביג דיל"
  • מה יש לשרה על ביבי? הוא בגד בה?

שלדון: נוני רצה לנהל מו"מ על פשרה. הפשרה הייתה שהם יעזבו את התביעה (מתכוון להצעת החוק – ר.ד.) במידה ואוריד את כמות עותקי העיתונים.

וזה היה ההודעה שביבי הביא לך?

כן. אני לא זוכר ספציפית אם הוא אמר שזה ההצעה של נוני או אני מציע הצעה

מתי זה היה הפגישה?

בזמן שהצעת החוק הייתה בכנסת

החוק שלמה מומי משולם: ביבי פיזר את הכנסת וביקש בחירות חדשות

שלדון: אני לא יכול בחלומות הכי פרועים שלי שהוא יעשה את זה בגלל שהפוזיציה שלו כראש ממשלה גוררת יותר אחריות ומשקל מרק עיתון טיפשי וההפצה של העיתון.

הוא אמר לך את זה?

שלדון: לא, זה פורסם. הוא מעולם לא אמר לי את זה. הוא מעולם לא אמר לי שהוא הולך לעשות את זה. אני חושב שזה היה לחלוטין טיפשי. יש יותר מדי דברים שהמדינה צריכה לדאוג להם. דאעש, חיזבאללה, חמאס והוא יקרע את הממשלה רק בגלל ההפצה של עיתון נייר. זה מאוד קשה לי להאמין לזה. לא יכולתי לדמיין שראש ממשלה יעשה את זה. זה בלתי נתפש לחלוטין עבורי. הוא יכול היה להגיד לאנשים שלו (ההדגשות שלי – ר.ד.)- תצביעו נגד זה. אני לא יכול לקבל שהוא עשה את זה כדי להרוג את הצעת החוק…אין לי אינטרס בפוליטיקה ישראלית. אני רוצה ממשלה הנוטה לצד ימין….הוא מעולם לא אמר לי שהייתה לו עסקה עם נוני…אני רק מתפלל שהחוק יעבור. זה רק יוריד את כל הבולשיט…אני חושב שמדינת ישראל תהיה במצב הרבה יותר טוב אם שרה לא תשים את האף שלה בפוליטיקה שלו. היא מאוד לא סלחנית. היא לעולם לא תסלח לבנט בגלל מה שקרה…אני חייב להיות כנה איתך עד כמה שאני יכול. אני לא חושב שאני אמשיך את החברות שלנו איתו בגלל מה שהוא לא אמר לי. אני שכרתי אנשי יחסי ציבור להיות נגד הצעת החוק הזאת וזו הייתה העשייה שלו? זה לא איך שאתה שומר על חברים. אבל תקשיב, אני הבן אדם מספר 18 הכי עשיר. עליתי מעשרים ל 18 בשבועות האחרונים. יש רק שני יהודים שאני מכיר שהם יותר חזקים ממני. בלומברג ואליסון ואני מאוד שמח בשבילם, אבל אני הסיטואציה שלי משתפרת. עלינו בעשרים וארבעה אחוזים ממאי וביוני אולי נעלה לשלושים. יש לי כל מה שאני רוצה וצריך…בכנות, ישראל היום לא למעלה בסדר העדיפויות שלי...כשאני רואה את הפרסום של הקלטת שמע שהוא הקליט. זה לא עבודתו של ראש ממשלה שצריך לדאוג לגבי איומים גרעיניים מאיראן. זה פיקסציה על פרסום. למי אכפת אלוהים. אתה יודע כמה פעמים אני מקבל פרסום רע, ספציפי מ"הארץ"? אני לא אוהב לקרוא "הארץ". זה כל כך פרו פלשתינאי ואני כזה ציוני. זה נגד הרגשות הבסיסיים של…נוני הוא בן אדם שמאיים על ביבי…ארנון מילצ'ין הוא מסוג האנשים שלא מדברים על העסקים שלו. הוא משיג הרבה אגו מלהיות קרוב לברברה סטרייסנד וכל מיני אחרים. כי הוא מפיק מאוד גדול. אני לא ידעתי כמה הוא גדול אבל הוא סוג של עצלן, סוג של דברן ועושה, אני לא יודע איך הוא עושה את הדברים האלה…אני מספיק חכם לדעת שאני לא אמור להביא שום מתנות לפוליטיקאים. אני חושב שהפעמים הראשונות שהלכנו אליהם היה בקבוק יין או משהו כזה אבל לא הייתה חלוקת מתנות באופן רגיל…אתה יודע כמה יהודים בעולם יש להם מטוסים פרטיים עם 4 מנועים? רק לי. הטייס שלי אמר שהישראלים אמרו ששום מטוס פרטי לא יכול להישאר יותר מ72 שעות בבן גוריון. זה חוק חדש. עכשיו אתה תחשוב אני אלך לראש הממשלה ואגיד תגיד לראש רשות שדות התעופה שלך לא לעשות חוק כזה מגוחך. הייתי חייב להטיס את המטוס לקפריסין. החוק שהם עשו חל רק על בן אדם אחד ואני מנסה לעזור לישראל…(לגבי הצעת החוק) מעולם לא חשבנו שזה יילך, שהצעת החוק תעבור את הכנסת ואני החשבתי את זה כבדיחה. לא הלחיץ אותי בכלל ושנית, גם אם זה היה עובר, בדרך כלשהי קיוויתי שאני אוכל להיפטר. אנחנו הרגשנו בטוח שזה מעולם לא יעבור את בית המשפט העליון

שלדון: שרה רצתה שמארי תפטר את עמוס, היא זרקה הערות מאוד לא יפות על זה שאולי למארי יש רומן עם עמוס ושהיא לא רוצה לפטר אותו בגלל זה. אני זוכר מאוד במדויק את הערב הזה. התכוונתי לקום וללכת. אתה יודע, להציע שאשתי מנהלת רומן עם גבר אחר… נוני אמר "אין לי חיי חברה, אין לי חיי משפחה, כל החיים שלי עטופים בעיתון ואני לא רוצה שתעשה את זה. יש לך מוניטין טוב, בתור יזם, בתור איש עסקים, אני לא יודע אם אתה טוב או רע, אני לא רוצה שתתחרה בי. אני לא יכול לקבל את זה שלא אעשה כלום עם החיים שלי. העיתון הוא כל חיי" ואז הוא התחיל לבכות. לא הייתה עוד פגישה.

שלדון: היינו נפגשים בבית של ביבי ברחוב בלפור. היינו נפגשים בחדר אוכל והיינו אוכלים ארוחת ערב ואז אחרי שאבא שלה נפטר, היא לא נכנסה לחדר הזה שוב והיה כיסא עור שהיה קצת קרוע, שאבא שלה היה יושב בו, היא לא ישבה בכיסא הזה שוב. היא קצת משוגעת, אני חושב.

שלדון: אני יכול להגיד ספציפית שהוא ביקש ממני לדחות את הפרסום.

היו עוד שיחות עם ביבי לאחר מכן?

כן, השיחות היו על זה ש"אני יכול להסדיר את העניין הזה בכנסת. זה בקושי עבר את הקריאה הראשונה".

זה מה שביבי אמר לך?

כן

מה הוא ביקש ממך?

הוא אמר "האם תהיה מוכן לעשות עסקה עם נוני מוזס שהוא יבקש" מה שמו? הבחור ממפלגת העבודה

מה היה תוכן העסקה?

תוכן העסקה היה שהוא ישכנע את הבחור שהגיש את ההצעה, לחזור בו מההצעה. אמרתי "אני לא מתכוון לעשות את זה".

ההצעה הזאת מביבי מפתיעה אותך?

כן, כן

מדוע?

זה סוג של הראה לי שיש לו קשר לזה. נדמה היה לי שהוא לקח אותי כמובן מאליו ושהוא היה צריך להתאים את נוני מוזס כי הוא לא יכול היה לקחת אותם כמובן מאליו. הוא לקח אותי כמובן מאליו כמו שהוא לקח עוד אנשים עשירים כמובנים מאליהם. אליסון, פאקר…ביבי שמע מנוני מוזס שאם אני אקטין את כמות העותקים שיצאו, אם אני אהרוג את מהדורת סוף השבוע לחלוטין, שהוא ישכנע את כבל למשוך את ההצעה. אני לא סוגר עסקאות עם מישהו שרודף אותי. אמרתי "ביבי, כל מה שהיית צריך לעשות זה להגיד לאנשים שלך שהם צריכים ללכת עם הקואליציה". הוא אמר "אני מוביל רק בנקודה אחת בקואליציה. היו לי שישים ואחד, אם אני מאבד אחד או משהו אז אני לא יכול לעשות עסקה".

אנחנו אוהבים את ארנון מילצ'ין?

כן, הוא היה בא לווגאס והוא היה מהמר. מהמר גדול. לא גדול כמו אחרים שאנחנו מכירים, אבל הוא היה מהמר גדול. החברה שלי, הקזינו שלי לא רצו לעשות איתו עסקים כי הוא היה לוקח קרדיט של 8 מיליון דולר.

שלדון: מה ששמעתי על הצוללות ודרום קוריאה זה שבן דוד שלו קיבל נתח מעמלה גדולה של איש מכירות אחר. אתה יודע, זה שחיתות. אבא שלי לא השאיר אותי עם שום דבר מלבד ערכים, כפי שאמרתי לך קודם לכן. הוא לא השאיר אותי עם שום דבר חומרי כי לא היה לו שום דבר חומרי.

שלדון: אני אגיד לך שאם ביבי יתקשר אליי כשהחקירה הזאת תסתיים ויהיה לי מותר לדבר איתו ויהיה לו מותר לדבר איתי, לעולם לא אפגש עם ביבי שוב

לעולם לא?

לעולם לא

מדוע?

בגלל מה שקראתי בעיתון ש…ואנחנו מארי ואני, שנינו, בהצעת חבר אחר, היה זה רעיון של שרה להקליט

את השיחות בין ביבי לנוני?

כי לה היה אסור להיות בפגישות…תראה, אני לא אלך לפגוש את ביבי יותר לעולם בגלל מה שקראתי בעיתון על זה…שהוא היה הבחור ששלח…מי האישה שאחראית על המפלגה של בנט? איילת שקד. שאני צריך לשנוא אותה. היא זו שתמכה בהצעה. אם ההצעה הוגשה, גילינו מאוחר יותר, אם היינו דורשים מאנשים לשלם על זה, הם היו משלמים. אז עכשיו, למרות שההפסדים שלי, אנשים היו משלמים על זה. זאת הייתה אחת מהטעויות המעטות שעשיתי בחיי. אבל כשגיליתי מהכתבה הזאת בעיתון שבשיחה עם נוני הוא אמר: "תראה, אנחנו חייבים להשיג את ג'ינג'י". זה היה אני. אני לא יודע. צבעתי את השיער שלי. לא אהבתי את האפור.

שלדון: אם ביבי מתקשר אליי מחר ואומר לי "קיבלתי את האו קיי מהמקום ל…" הייתי אומר "לך תזדיין ביבי, אתה הבן אדם ששם את הבן אדם הזה כבל"

להגיש את ההצעה?

להגיש את ההצעה. לא נוני מוזס ואתה הבן אדם שהגיש את ההצעה כי לא יכולת לגרום לי להוריד את כמות העותקים או לדחות אותה לחלוטין.

למארי יש אותה פרספקטיבה לגבי ביבי? אם ביבי יתקשר אליה?

כן, היא יותר סבלנית ממני.

שלדון: ביבי רצה שאני אעסיק את הבחור הזה (חפץ) לעיתון. עורך ראשי. בין 2009 ל 2012. הוא ביקש ממני להעסיק את איך קראו לו? בצבא עם ביבי. מסתבר שהוא לא היה בצבא. העסקתי את…איך קוראים לבחור הזה שחשבתי שהוא…אם אני אשאל את זוהר, אולי הוא יזכור. העסקתי אותו. הוא אמר שהוא צריך עבודה, שאין לו כסף ש"זה לא הרבה בשבילך, אתה בן אדם מאוד עשיר, תעסיק אותו, תמצא לו משהו לעשות". ביבי ביקש ממני לעשות את זה. אמרתי או קיי.

הוא עדיין עובד בעיתון

לא, לא, פיטרנו אותו כשהבנו…הוא לא עשה שום דבר (מי זה האיש שביבי ביקש ששלדון יעסיק, הוא לא עשה כלום ואז פוטר? ר.ד.)

ואתה זוכר את השם?

אם מישהו יגיד לי. זה לא היה ניר חפץ.

שרה רצתה שתפטר את עמוס רגב ושתעסיק במקומו את ניר חפץ?

נכון

שלדון: אמרתי לארנון שביבי רוצה שאני…הוא ביקש ממני בקשות סותרות. תעלה יום אחד, תוריד יום למחרת. לא שאלתי אותו ולא חשדתי שזה הוא עד שיצאה הכתבה הזאת עם ארי הרו. כשהכתבה הזאת יצאה, שהוא הקליט את השיחות, הייתי בטוח ומארי הייתה בטוחה שהוא הוקלט על ידי, שהוא נתבקש לעשות את זה משרה כי היא לא יכולה הייתה להשתתף בפגישות.

שלדון: הסיגרים היו יקרים. אלף מאה דולר לקופסה של 10. אני בן אדם עשיר ויכול להרשות לעצמי לקנות סיגרים בכל מחיר אבל בחיים לא הייתי משלם 110 דולר לסיגר. רק מתוך עיקרון.

אז החלטת לקנות את זה או שלא קנית את זה?

שלדון: קניתי את זה כי אמרתי לו שאני אביא סיגרים. אמרתי "כל עוד אני קונה לעצמי סיגרים, אני אקנה לך סיגרים כי אתה אף פעם לא אוהב את הסיגרים שלי. אז איזה סיגרים אתה אוהב?".

שלדון: "אני הגברת הראשונה, אני עושה דברים משמעותיים, אני פסיכולוגית, פסיכולוגית ואני מלמדת ילדים על פסיכולוגיה". ביג דיל. ביג דיל.

ונתת לה את התשובה הזאת? ביג דיל?

כן

והיא התעצבנה?

היא צעקה מספר פעמים שאני צריך להתבייש, היא צעקה פעם אחת ובנה יאיר היה שם וביבי היה שם וביבי ויאיר אמרו לה להפסיק לצעוק והיא צעקה, הדלתות של המטבח היו סגורות

חוקר: אני שואל עכשיו על הסוג שקנית לביבי

אני…קוהיבה

אתה קנית קוהיבה, את הקופסה

כן

ב 1100 דולר?

כן

והבאת אותם הביתה

כן. הוא נתן לי אחד, הוא לקח אחד ונתן אחד לאשתי.

אתה הבאת את הקופסה שקנית בתור מתנה?

כן

לביבי?

כן

אז בעצם קנית קופסה בשווי של 1100 דולר עם עשרה סיגרים בתוכה עבור ביבי

כן

בחקירה של ביבי הוא אמר "יכול להיות ששלדון אומר את הדברים האלה ונותן לכם את התשובות האלה כי שלדון סובל מאיבוד זכרון והוא מתבלבל". אתה סובל מאיבוד זיכרון?

לא. לאחרונה, בחמש או עשר השנים האחרונות אני שוכח שמות של אנשים, אבל אני לא חושב שאני סובל מאיבוד זיכרון.

החוקר עידן: אני חושב שלו יש אולי בעיות זיכרון

יכול להיות. אני חושב שיש לו בעיה עם הזיכרון של שרה

כלומר?

מה שהיא רוצה…כל מי שמכיר אותו אמר "מה יש לה עליו? הוא בגד בה? היא כעסה עליו כשהוא הודיע בטלוויזיה שיש לו רומן כשהוא נשוי לשרה?

 

עידן: במהלך החקירה האחרונה שלך חשבנו שהם נפגשו עשר פעמים, אבל למעשה היום אנחנו בעצם יודעים שהם נפגשו מעל 19 פעמים.

אין לי מושג כמה פעמים הוא נפגש איתו

אתה לא נראה לי מופתע

היית יכול להגיד לי 1900 פעמים…ביבי רצה שאני אקנה את ידיעות אחרונות באיזושהי תקופה לפני כ 11 שנה…אני זוכר שיחה במשרד שהוא רצה שאני אעכב הוצאה של מהדורת סוף שבוע. אמרתי "תקשיב, מבחינתי ייקח לזה הרבה זמן לצאת בכל מקרה, אז אתה יודע, אם אתה מוציא מהדורת סוף שבוע, אתה תצטרך לשכור עוד צוות", אז אמרתי לביבי שזה ייקח זמן בכל מקרה.

חוץ מביטול מהדורת סוף שבוע הוא ביקש ממך להקטין את כמות העיתונים שמתפרסמים?

הוא אכן ביקש מאשתי. ביבי…נפגשנו בבית שלו, לפעמים בקיסריה. הוא היה חוזר מקיסריה ועוצר אצלנו בבית לארוחת ערב. הוא אהב את השף שהיה לנו. הוא רצה לעשות אוכל יותר טוב ממה שהוא קיבל, אני מניח.

אז נושא השיחה היה מה?

היה הפתעה הפתעה, על הקטנת כמות העותקים או עיכוב פרסום התוספת הפוליטית. הזיכרון הוא בעיקר רצה שאני אעכב את הפרסום של התוספת הפוליטית…כשאני מסתכל אחורה עכשיו ונזכה בכמה מהשאלות ששאלת לפני כן ומשלב את זה עם התנהגות כפייתית מסוימת, בטירוף תקשורת. הוא היה תמיד מאוד מאוד מודאג ממה שהתקשורת תגיד עליו ובעיקר על אישתו. אמא של אשתי, מאריי ואימא של עמוס רגב היו החברות הכי טובות. אשתי סמכה על עמוס באופן מוחלט ושרה רצתה שמארי תפטר את עמוס. היא זרקה הערות מאוד לא יפות על זה שלמארי אולי יש רומן עם עמוס. התכוונתי לקום וללכת אבל מארי לא רצתה ללכת. יש לה אובססיה תקשורתית. היא רוצה את התמונה שלה בכל עיתון.

בוא נחזור ל 2007

במקור זה היה אמור להיקרא "הישראלי" והייתי שותף עם בן צבי ואז גילינו שהוא גונב מאיתנו אז פתחתי את "ישראל היום".