חצי מט – הסיפור הפנטסטי על ההצעה למכור מסמכים שיפצחו את תיק ליברמן

| 19 בנובמבר 2018

לאורך שנים נלחשה במסדרונות השלטון הטענה שאביגדור ליברמן ניצל מכתב אישום, בין השאר כי ממשלת אוסטריה לא ממש שיתפה פעולה על משטרת ישראל. המשטרה הישראלית ביקשה מסמכים ממשטרת אוסטריה במסגרת אחת החקירות נגד ליברמן ולפי הטענה, המסמכים לא הועברו. לפי אותן לחישות, למיליארדר האוסטרי, מרטין שלאף, שמקורב לליברמן היו מהלכים בחלונות האוסטריים הגבוהים והוא הצליח בכוחותיו הפלאיים למנוע את העברת המסמכים. מעט על כוחותיו של שלאף הרגשתי על בשרי, כשהגעתי יחד עם הצלם יובל סייג עם מצלמה מתחת למשרדו ושלאף הצליח להזעיק 6 שוטרים כדי לסלק אותנו. תוכלו לראות את זה היום בתחקיר שנשדר ברוכי קרא, גלי גינת ואני, אבל הסיפור המדהים באמת קרה במאי 2010. אזרח ישראלי ואזרח אוסטרי נפגשו עם סנ"צ משה כחלון, נציג משטרת ישראל דאז במרכז אירופה. הם סיפרו לו סיפור יוצא דופן. הנה קטע נרחב מהמסמך שכתב כחלון בעקבות המפגש, מסמך שנציג הערב וזכה לכינוי HAF MAT:

  1. בתאריך 12.5.2010 נפגשתי עם אזרח ישראלי בוינה, אשר הפגיש אותי עם אזרח אוסטרי, המצוי עימו בקשר חברי מזה שנים רבות.
  2. האזרח האוסטרי ביקש לידע את רשויות החוק בישראל בדבר מסמכים המצויים בידי אדם שלישי, עימו הוא מצוי בקשר, המפלילים את אביגדור ליברמן.
  3. במסגרת המפגש עם האזרח האוסטרי, הראה לי הנ"ל קבוצת מסמכים בגרמנית ובאנגלית, המהווים ככל הנראה, חלק מחומר חקירה כנגד אביגדור ליברמן.
  4. הנ"ל מסר לי כי אלה הם מסמכים אשר הושגו ע"י המשטרה האוסטרית, במסגרת חיקור דין אשר הועבר לידם ע"י משטרת ישראל, בשנת 2003 כנגד אביגדור ליברמן בגין קבלת שוחד, אולם לדבריו, המסמכים מעולם לא עברו למשטרת ישראל ונגנזו ע"י המשטרה האוסטרית, עקב לחץ כבד שהופעל עליה ע"י הדרגים הפוליטיים בהשפעתו של מרטין שלאף, זאת כמובן בהתאם להערכתו של הנ"ל.
  5. לדברי הנ"ל, המסמכים נגנזו והוכנסו לקופסאת קרטון, אשר ככל הנראה, עקב מעבר משרדי המשטרה ממשרדים הממוקמים בבנין מסוים בוינה לבנין אחר, נשכחה קופסאת קרטון זו, עם המסמכים שבתוכה, באחד מן המשרדים הנטושים הללו ונמצאה ע"י אזרח אוסטרי, עובד חברת ביטוח, אשר לקח אותם לביתו.
  6. הנ"ל מסר לי כי בידי האזרח אשר מצא את המסמכים, מצוים המסמכים המקוריים, כפי שהתקבלו בידי המשטרה. לדברי הנ"ל, מוצא המסמכים מוכן להעבירם למשטרת ישראל תמורת פיצוי כספי בסך כ-150,000 יורו.
  7. צילומי המסמכים הוצגו בפניי וכללו הן את הבקשה לסיוע משפטי, אשר הוגשה לשוטרים ע"י פרקליטות המדינה בישראל בשנת 2003 והן מסמכים בנקאיים ומסמכים כלכליים אחרים המצביעים על מעורבותו של אביגדור ליברמן בקבלת סכום של 12 מיליון שילינגים אוסטריים (כמיליון דולר) לטובתה של מפלגת "ישראל ביתנו".
  8. הנ"ל לבקשתי, לאחר היסוסים רבים, מסר לידיי העתק של שניים מהמסמכים אשר הוצגו בפניי, הראשון מסומן 1 במקור והשני מסומן 2 במקור וזאת, רק בכדי להעיד על רצינות כוונותיו.

כמובן שכל הנכתב פה משקף את מה שהאזרח האוסטרי חושב. זה עדיין טעון הוכחה ולכן, בשנה האחרונה ערכתי מספר רב של פגישות בניסיון להבין מה קרה עם המסמך הזה. קודם כלהסבר קצר –  המסמכים הללו קשורים לתיק שבאותה תקופה כבר נסגר. המשטרה חקרה במשך תקופה ארוכה מי האזרח הנדיב שהלך יום אחד לבנק אוסטרי ושם ערבות של מיליון דולר לטובת מפלגתו החדשה של ליברמן, "ישראל ביתנו". באוסטריה של אותם ימים יכולת לשמור על אנונימיות מוחלטת במתן ערבות כזאת. המשטרה חקרה את הנושא במשך מספר שנים, בעקבות דו"ח של מבקר המדינה, אבל לא הצליחה לפצח את זה סופית. החשד היה שמרטין שלאף נתן את הערבות ולשלאף היו אז אינטרסים עיסקיים בישראל. במקרה כזה – ליברמן היה מואשם בקבלת שוחד, אבל ליברמן טען שזה בכלל איש עסקים אחר, שמקורב לשלאף – אדם בשם רוברט נוביקובסקי, שהוא הכיר בהיותו מנכ"ל משרד ראש הממשלה בעת ביקור נתניהו בוינה וככה זה בין חברים שמכירים בקושי שנתיים, הם נותנים איש לרעהו ערבויות של מיליון דולר. הפרקליטות סברה שאם לא תצליח להוכיח שזה שלאף ולא נוביקובסקי – נטול האינטרסים בישראל – אז אין תיק וסגרה את התיק.

המסמכים שהוצעו למשטרה אמורים היו להוכיח שזה כן שלאף. אז נכון, התיק כבר היה סגור והמשטרה לא נוהגת לשלם כסף עבור ראיות ואפשר להעלות עוד טיעונים כאלה ואחרים, אבל דבר אחד בטוח. ההצעה הגיעה לצמרת המשטרה, אבל אף אחד לא עדכן את צמרת הפרקליטות. הפרקליטים שעסקו בתיק ליברמן באותם ימים במרץ (טוב, לא צריך להגזים, זו כבר התקופה שויינשטיין נכנס לתפקידו)  – משה לדור, אביה אלף ואחרים, לא ידעו דבר על כל ההתרחשות.

אחרי חפירות ארוכות, הצלחתי להיפגש מספר פעמים עם האזרח הישראלי והאזרח האוסטרי, גם כאן וגם בוינה. אפילו קיבלתי הזדמנות לעלעל במסמכים. ראשית, כנראה שהם לא בדיוק נשכחו במשרד נטוש. למשטרת וינה באותה תקופה היה מפקד מאוד צבעוני וחזק בשם רונלד הורנגאכר. לימים הוא הודח מתפקידו ונקשרו בשמו כל מיני פרשיות עסיסיות, אבל באותה תקופה – ככל שהצלחתי לברר – המסמכים הגיעו אליו ונשמרו בחזקתו והוא כעס מאוד כשהוא קיבל הוראה לא להעבירם למשטרת ישראל. מהעלעול השיטחי שלי מצאתי אינדיקציה אחת שמחזקת את החשד ששלאף עמד מאחורי הערבות לליברמן, אבל כמובן שמהסתכלות של שעה במסמכים בנקאיים מסובכים, קשה לי לגזור מסקנות חד משמעיות.

כך או כך, ליברמן טען בחקירתו שהמעורבות של שלאף בעניין הייתה רק של מתורגמן (!), הורנגאכר גם היום לא מוכן לספר מה קרה שם, המשטרה לא המשיכה במאמץ להשיג את המסמכים הללו וליברמן שוב צחק כל הדרך בחזרה מהמשטרה. תוכנית פתיחת העונה של "המקור" הערב ב 21:15 בערוץ 10.

 

 

 

 

תגובות

תגובות

2 thoughts on “חצי מט – הסיפור הפנטסטי על ההצעה למכור מסמכים שיפצחו את תיק ליברמן

  1. שחר

    אתה עושה עבודת קודש כדי להוציא את האמת לאור. גם אם חלה התיישנות על העבירות לכאורה האלה, הרי שעל הציבור לדעת מי הם מנהיגיו ומהן הנורמות המוסריות שלהם.. אני מקווה שהאזרח הישראלי והאזרח האוסטרי מסתירים היטב את זהותם ונשמרים היטב.

  2. הליכה על קליפות ביצים

    מחכה לתוכנית על וואלה,אגב גדעון סער יצא נגד הפרסום של לפ"מ בהארץ.ביבי ממנף את השנאה באופן יותר שכלתני מסער.אגב,אם תעבוד עם אישתו.תזכור "שמין מצא את מינו".("הילכו שנים אם לא בלתי אם נועדו").כלומר,גאולה אבן סער=הומור יבש ורדוד,ורגישות יתר (בעיקר לעצמה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.