שקוף זה יפה

| 9 בינואר 2008

ביום שישי פרסמתי (יחד עם התחקירן אסף אוזן)כתבת תחקיר ב"שישי". הכתבה חשפה החלטה של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז,ב-2005לעכב הליכים (עיכוב הליכים שווה באופן מעשי לסגירת התיק) ל-16 נאשמים בתיק של התעללות מינית בנערה בת 14.5. התיק מורכב וסבוך. ההחלטה רגישה ועדינה. אני לא רוצה לנהל את הויכוח כאן. זה נעשה בכתבה. אני רוצה לגעת בהיבט אחר שקשה לפתח בטלוויזיה.

המדיום הטלוויזיוני מושך אותך לקוטב האנושי של הסיפור. מה עשו לילדה, איך היא הרגישה אז, איך היא מרגישה היום, מה שלום הילדים. גם את זה לא קל לצופי יום שישי לעכל.ההיבט שלא היה לי זמן לפתח אותו בטלוויזיה הוא אולי ההיבט היקר ביותר לליבי בסיפור הזה. השקיפות.

אני מאמין פנאטי בשקיפות. אני באמת חושב ששקיפות של החלטות ותהליכי קבלת החלטות היא תרופה לתחלואים רבים של המימשל שלנו, אולי לכל מימשל. אני כמעט אובססיבי בעניין הזה.

לכן, הקמתי עם חברים לפני ארבע שנים אתהתנועה לחופש המידע. זוהסיבה שאני מעורב בעשרות מאבקים של התנועה שלנו לחשיפת מידע מגוון. בהזדמנות אחרתאספר על פועלה של התנועה.כרגע אני רוצה לפתח את הדיון במקרה הספציפי של הנערה רונית (שם בדוי), שנוצלה מינית באופן משפיל ומגעיל בידי נערים רבים בני גילה ומבוגרים יותר. בוא נניח שהיועץ המשפטי לממשלה היה יודעשכל החלטה שלו לעיכוב הליכים מתפרסמת ברבים. בוא נניח שהוא היה חייב לנמק כל החלטה כזאת, שהוא היה צריך לפרסם ב-2005 שהוא שיחרר בלי הרשעה ובלי עונש 16 נאשמים בעבירות כמו מעשי סדום ובעילה אסורה בהסכמה. האם הוא היה עושה את זה, או שבמקרה כזה הוא היה מנסה להרשיע לפחות 4 נאשמים, שהיו מעורבים בסצנה המשפילה מכולן? האם הוא היה מעכב את ההליכים, או שהוא היה מנסה להגיע לפחות לעיסקאות טיעון עם הנאשמים?

התנועה לחופש המידע הגישה בקשה לחשוף את כל ההחלטות שניתנו בשנים האחרונות על ידי היועץ המשפטי לממשלה לעכב הליכים. האם יש פוליטיקאי שהתיק שלו פתאום עוכב (שוב, כדי שלא תהיינה אי הבנות – "עוכב" שווה "נסגר" למעשה)? מה הנימוקים שמכוחם היועץ המשפטי מעכב הליכים? מי זוכה לעיכוב ומי לא? פרוטקציה עוזרת?

אני לא משלה את עצמי שמשרד המשפטים יסכים מרצונו לשנות את מדיניות הדיסקרטיות בנוגע להחלטות לעכב הליכים. למה לא? הרבה יותר קל לפעול בלי שאתה צריך לנמק, בלי שמישהו יכול לבקר את ההחלטות שלך.

תגובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.