להעמיד את יוסי גינוסר לדין

| 14 בדצמבר 2002

סעיף 113(א) לחוק העונשין דן בעבירת "ריגול חמור" וקובע כך "מי שמסר ידיעה סודית כשאינו מוסמך לכך, דינו – מאסר חמש עשרה שנים".

יוסי גינוסר ישב על מטמון של ידיעות סודיות שקיבל כשליחו של אהוד ברק. האם אנחנו בטוחים שגינוסר לא העביר את הידיעות הללו למוחמד רשיד או ליאסר ערפאת? האם, לאור הרקורד של מר גינוסר (מישהו צריך עוד תזכורת למעורבותו בפרשת קו 300?), אין לנו יסוד סביר לחשוד שמיליוני הדולרים שקיבל מרשיד שיחררו את חרצובות לשונו גם בקשר לדברים שלא היה אמור להגיד לפלשתינאים? האם לא יעלה על הדעת שהם השפיעו על שיקול דעתו של גינוסר בבואו להשיא עצות לאהוד ברק (בקמפ דייויד יעץ גינוסר לברק לתת לפלשתינים ריבונות בעיר העתיקה, למשל)?

בוא נעזוב שנייה את חוק העונשין ואת התחום המשפטי. אני לא חושב שיוסי גינוסר הוא מרגל. בעיניי, בכלל, הוא הרבה יותר קרוב לבוגד. גינוסר בגד באינטרסים הקיומיים ביותר של מדינת ישראל בכך שהסכים לקבל מיליוני דולרים מיאסר ערפאת תוך כדי שהוא משמש שליחו של ברק. הגילויים האחרונים שלשום של בן כספית ב"מעריב" רק מחזקים את דעתי.

ביום שישי שעבר פתחתי טלוויזיה לראות "יומן". איך שפתחתי, גינוסר התחיל לצעוק עליי.  "אני לא אדבר על עסקיי הפרטיים", הוא ירה כשנשאל על השוחד שנתן למוחמד רשיד. בראש של גינוסר, אולי, המדינה היא בסך הכל עוד צד מעוניין בעסקים חובקי העולם שלו.

ראיתם את הפנים של גינוסר כשהוא צעק על גאולה אבן? כמה עלבון היה בהם, כמה כעס, כמה פליאה, גינוסר פשוט המום מהמחשבה שהוטל בו דופי. תסתכלו על הפנים של ניקסון כשהוא אמר לציבור האמריקני אחרי ווטרגייט "אני לא נוכל". אלו בדיוק אותן פנים.

חשבתם פעם למה בדיוק הפלשתינים החליטו בכלל לשלם עמלות כל כך נדיבות לגינוסר? מה בכישורים שלו היה כל כך חשוב להם? ההבנה הכלכלית הדקה שלו? הקשרים בבנקים חשובים בעולם?

נדמה לי שהיום לגמרי ברור למה הפלשתינים ניהלו את עסקיהם דרך גינוסר. הם רצו לקנות מישהו שמייצג לכאורה את הצד השני ואוכל מידם. גינוסר היה דמות אידיאלית. הוא אפילו היה מוכן להעביר להם מתחת לשולחן שוחד אישי.

הדבר המדהים אצלך, מר גינוסר, הוא האמונה האמיתית והיוקדת שלך בכך שכולנו מטומטמים. לא ניהלת את חשבון הבנק ההוא בשוויץ. מה רוצים ממך? נכון, ידעת עליו. ידעת בדיוק כמה כסף יש שם, ידעת ולא סיפרת. מה מצפים ממך-  שתבגוד בנאמנות שלך למוחמד רשיד?

נכון, ידעת שנעלמו מהחשבון פתאום באמצע האינתיפאדה עשרות מיליוני דולרים. ידעת ולא סיפרת, אבל מה, אתם באמת חושדים שיש קשר  בין האינתיפאדה לכסף הזה? הפלשתינאים, אליבא דגינוסר, השקיעו אותו בכלל במיזם תקשורת. אל תגידו לי שאתם באמת חושבים שערפאת מתעסק באינתיפאדה. תמימים שכמותכם. ערפאת מתעסק בהקמת ערוץ טלוויזיה חדש. זה מה שבאמת מעניין אותו.

אבל גינוסר עכשיו הוא לא הסיפור. הסיפור הוא אהוד ברק ואליקים רובינשטיין. היועץ המשפטי לממשלה חייב להעמיד את גינוסר לדין. אני יכול לחשוב על 5 סעיפים שונים בחוק העונשין. זה לא משנה. מה שמשנה זה המסר. על שחיתות בסדר גודל כזה, על הולכת שולל כזאת לא עוברים לסדר היום.

ומילה אחרונה לאהוד ברק. זה הזמן לדבר, אהוד. בקשר למארק ריץ' שתקת. המעורבות שלך בפרשה ההיא הדיפה ריח שהיה אפשר להריח אפילו מכאן, מבוסטון, אבל איכשהו זה עבר, בינתיים לפחות. בפרשה הזאת זה לא יילך. אנחנו רוצים וזכאים לשמוע את גרסתך בפרשה. על המטוס לקמפ דייויד אמרת לנו, העיתונאים – "אני לא יודע אם יש לו אינטרסים עסקיים עם הפלשתינים". באמת לא ידעת? או שידעת ובכל זאת לקחת אותו איתך?

אם נגרמו נזקים כבדים כתוצאה מ"תפקידו הכפול" של גינוסר, כפי שכינה זאת גלעד שר בספרו, אתה היחיד שיודע מזה אבל אנחנו הקורבנות. מגיע גם לנו לדעת.

תגובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.