הקייס נגד לפיד

| 4 בינואר 2015

נתחיל בשבחים: מעמדת נחיתות קשה, יאיר לפיד נלחם עכשיו כמו קמפיינר אמיתי. הלוואי ומשה כחלון היה נראה ככה. בעוד כחלון מסתובב חצי משותק מכנס לכנס, לפיד יורה לכול הכיוונים. עוד קצת שבחים: לזכותו של לפיד ייאמר שהוא לא ברח מניסיון לקחת אחריות בקדנציה הזאת. הוא לקח את משרד האוצר (לא שהייתה לו הרבה ברירה) והעמיד את עצמו בראש קבינט הדיור, כששר השיכון ברח מזה כמו מאש.

אחרי זה, אי אפשר לא לצעוק מעצבים על הנאומים האחרונים שלו. האיש שלא אמר מילה בזמן אמת על גלידת הפיסטוק, חשבון המים, חשבון הנרות, אב הבית ורעיית ראש הממשלה, קרטון החלב ותיקי איווט ליברמן, פתאום נזכר שיש במדינה שחיתות (להגנתו ייאמר שאכן התנגד לקניית המטוס לראש הממשלה).

זה יותר עמוק מזה. לפיד מתוסכל עכשיו מהציונים הנמוכים כמעט באופן מעליב, שהוא רואה בסקרי העומק שלו. שלשום לפיד הציג את הקייס של ההגנה, כותרת עיתון פיקטיבית על מה היה יכול להיות כתוב עכשיו, אם רק היו נותנים לו להמשיך בעבודה.

אז הנה הקייס של התביעה, כותרת העיתון שהוא היה יכול וצריך לנפק בסוף מרץ 2013 – "שר האוצר לפיד הציג את התקציב החדש ובראשן שורה של רפורמות מהפכניות: החטיבה להתיישבות תהפוך למחלקה במשרד השיכון, קק"ל תבוטל, תיאסר חלוקת כספים קואליציוניים ומונופול הגז יפורק".

לפיד לא עשה שום דבר מהדברים האלה. כשנכנס לתפקיד, הוא הצהיר שלא יהיו כספים קואליציוניים, אבל אחר כך אפשר לזה לקרות, נכנע ללחצים. לפיד לא התעמת עם מונופול הגז, הוא אישר את העברת התקציבים המוטרפת לחטיבה להתיישבות, שהזרימה לשם מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות ואפשר העברת כספים מסיבית להתנחלויות. דווקא עם קרן קיימת הוא התחיל להתעמת. למרבה הצער, זה כבר היה מאוחר מדי.

לא מתאים ללפיד לשכוח את הכלל יסודי – אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשון. הברית הראשונה ששר האוצר כרת הייתה עם עופר עיני, האחרון שהיה צריך לחבר אותו לתקציב. במקום לנצל את העובדה שבא ממפלגה נטולת פעילים ופוליטיקה פנימית ולהתחיל במהפכות אמיתיות, גם נגד ועדים חזקים, הוא בחר בדרך הקלה של גביית כספים מהציבור. אם היה מתחיל במלחמה דון קישוטית נגד מוקדי הכוח, זה לא רק היה נכון יותר מהותית, זה גם פוליטית היה חכם יותר. הוא היה בעמדה המושלמת לעשות את זה. גם אם היה מפסיד במאבק כזה או אחר, זה עדיין היה נזקף לזכותו, אלא שלפיד לא ניסה, או שניסה בשלב מאוחר (המכרז בנמלים).

חלק גדול מהבעיה נבע מזה שלפיד אוהב להיות מוקף ביסמנים, כמה מאנשיו מתנהלים יותר כמו גרופי של הטאלנט מהטלוויזיה והטאלנט פיתח התמכרות לא קלה לסקרים של הסוקר האמריקני שלו. חוסר הידע הטוטלי שלפיד בא איתו לאוצר חייב אותו לקחת לסביבתו הקרובה וטראנים של האוצר, אנשים שמכירים את המסדרונות וההתנהלות, כל פקיד וכל תקנה. במקום זאת, לפיד בביטחון עצמי ויהירות ריסק את האוטוריטה של צמרת האוצר, הודיע שהוא לא מוכן להשתתף בדיון בו משתתף האחראי על הדיור באגף התקציבים, ונזף בפומבי באחראי על ההשכלה הגבוהה באגף התקציבים על לא עוול בכפו.

זו בהחלט הפרוגררטיבה של שר אוצר לכפות את סמכותו על פקידיו, בתנאי שהסמכות הזאת בנויה על ידע וניסיון.

גם בתחום המדיני, הצהרותיו של לפיד עכשיו נגועות בחוסר הגינות. לפיד היה אחד השרים הכי פחות משפיעים על "צוק איתן" (רק אהרונוביץ' השפיע פחות). הוא לא הציג שום מתווה מדיני אמיתי, לא לפני ולא אחרי. הדיבור שלו על השתתפות בועידת המדינות התורמות ו"שיקום תמורת פירוז" הוא דיבור חלול וריק. אין מאחורי הכותרת הזאת שום אסטרטגיה אמיתית איך עושים את זה. במו"מ עם הפלשתינים הוא בכלל לא היה קיים, בקושי ידע מה קורה, שלא לדבר על ניסיון אמיתי להשפיע. הקמפיין של לפיד עד עכשיו משדר את הסיסמא "הפסיקו אותנו באמצע", הסיפור האמיתי של לפיד הוא "לא ידענו איך להתחיל".

המאמר פורסם הבוקר ב"הארץ"

תגובות

תגובות

41 thoughts on “הקייס נגד לפיד

  1. אריקו

    חבל, חבל מאוד, אבל הכל נכון.
    לפיד היה טירון פוליטי. העסק היה גדול מדי בשביל טירון פוליטי כמו לפיד.
    אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורנית, לכן לעולם לא נדע מה אפשר היה להרוויח אם לפיד היה מתנהג אחרת.
    העסק אבוד עבור לפיד? נחייה ונראה.

  2. contact@a-shoham.co.il'הצבעתי ליש עתיד

    לפיד היה התקוה שלנו, של מעמד הביניים לשינוי עמוק בסדרי העדיפויות במדינה: בבריאות, חינוך, רווחה, חלוקת משאבים נכונה (לא רק להתנחלויות ולמקורבי השלטון) השפעה על הביטחון ומדיניות החוץ.
    ללפיד היה כוח של כמעת 20 מנדטים לבצע מהפכה – זה דבר שקורה אולי פעם בשנות דור!
    לפיד לא היה חייב לאיש! אך הוא בחר יסמנים עם עצות אחיתופל דוגמת שלח, שני ועוד כמה כאלה שדפקו לו את הצורה הפוליטית.
    זהו, מבחינת לפיד, לדעתי הוא גמור פוליטית. אין צ'אנס נוסף!
    שמעון פרס אמר פעם באחד הפתגמים הלעוסים שלו – כי פוליטיקאי מנוסה וחכם נשאר על הרכבת הנוסעת כל הזמן, אם אם הוא יורד בתחנה הלא נכונה – הרכבת לעולם לא תעצור לו שנית. לעולם!
    חבל על לפיד והכי חבל עלינו שפיספסנו שינוי בענק.

  3. cypher.renevo@gmail.com'מרק

    ניתוח עומק מעמיק ועמוק ביותר.

    נכון משפט מצויין תחבירית ותכנית? בדיוק כמו המאמר הזה.

    אפשר להפסיק אם הסנסציונליזם הזה של "לא הצלחת לתקן תוך חודש את כל העולם ואשתו, אתה לא שווה כלום"?
    כי זה מה שאתה כותב פה.

  4. Omri.licht@gmail.com'עמרי

    זו ביקורת לא הוגנת מצידך, רביב. אתה כל כך טוב בהבאת הנואנסים כשאתה מדבר בעדו של לפיד ומתעלם מהם בכלליות מרגיזה כשאתה מדבר נגדו.

    שר אוצר נכנס בשנה הראשונה שלו, במיוחד עם המצב הכלכלי שקיבל לפיד ספציפית, לא יכול להכנס ולפתור את כל תחלואות המדינה בבת אחת. מותר לתת ללפיד את חמת הספק שענייני החטיבה להתיישבות וקק״ל לא היו בעשרת הדברים הדחופים ביותר לטיפולו באותה תקופה. כנראה שגם לא בעשרים.

    כך גם עם עופר עייני. לא היתה ברית בינו לבין לפיד כפי שאתה מציג. לפיד ניהל משא ומתן טוב, אבל בחר למנוע בגופו שביתה כללית (בה איים עייני). זו היתה שנת ההחלמה מהמשבר הפננסי ושביתה כללית היתה עושה נזק רב מדי. זה סביר בהחלט.

    ולגבי הכספים הקואליציונים, גם כאן יש עיוות. לפיד בדיוק סיים לדרוש ולקבל הרבה מאד במשא ומתן הקןאליציוני. הוא ניסה גם את זה אבל לא הצליח. לא ראוי לתקוף את מי שניסה לבטל מעשה של שחיתות ממוסדת אלא את מי שמבצע אותה בדרך קבע. יש עתיד עצמה, כמובן, לא לקחה כספים קואליציונים. ועל כך מגיע להם כל הכבוד.

    אנחנו מתעלמים מהעוולות הענקיות של שאר המפלגות ותוקפים את יש עתיד על הניסיון לתקן אותן. מותר לנסות ולא להצליח בהכל. ראוי לחזק את הניסיונות ולתקוף את המושחתים. לא להיפך.

  5. avitalmon@gmail.com'רמי

    רביב אתה צודק לחלוטין ,

    רק מאוד חבל שדברים דומים לא נכתבו כשלפיד עוד היה שר רצוי בתחילת דרכו .
    אגב, מה קרה לחברך האמיץ עופר שלח . הוא נעשה ליס מן מושלם או שמפעם לפעם הוציא את רגלו מהעיגול בסמן שלפיד אנס את המצביעים התמימים שהאמינו לו ?

  6. rrrro74@gmail.com'דני

    שכחת את הפארסה של השיוויון בנטל.
    האיש הבטיח שיוויון בנטל, לא רק שלא קיים אלא עוד החמיר את המצב, ומעיז לטעון שבזכותו(!) יש שיוויון….
    למי שלא מכיר את הסיפור: פעם החרדים דחו את השירות בצה"ל בזמן לימודיהם, עכשיו יש להם פטור מלא.

  7. yoel@gvirtz.com'פלוני

    "לפיד בביטחון עצמי ויהירות ריסק" – Vאם זו אינה הבעיה הבסיסית של יאיר לפיד?
    אפשר לראות דוגמה לכך באחד מנאומי הבחירות שלו עוד טרם נכנס לכנסת: "זו השאלה שאני רוצה שתשאלו את עצמכם" (איפה הכסף, כמדומני, היתה השאלה). הניסוח אומר הרבה. ניסוח הגיוני ואנושי יותר היתה "זו השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו", או אפילו "זו השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם". אבל לפיד, כמו לפיד, לא רואה בגובה העיניים שלך. הוא – ממרום חכמתו ובטחונו העצמי – יעשה לך טובה ויאמר לך מה אתה צריך לראות.
    אילו הוא היה קצת פחות גאוותן, וקצת פחות מזלזל בסובביו, הוא אכן יכול היה לעשות שינוי.

  8. hana_yar@yahoo.com'חנה חורש

    הוא הכריז בניו יורק ש"לא באנו לישראל כדי לחלק את ירושלים"

    סך הכל י ה י ר יש אנשים טןבים שם אבל הוא הקים מפלגה שיש לה פיןנג יאנג שקובע לבד

  9. gadifi5@walla.co.il'גדי

    עובדה לצערי הרב רביב צודק ..לפיד נכשל ..אחת החליף את כול הצמרת משרד האוצר ..בלי ללמוד מהוא השרד האוצר ..שתים מע"מ אפס קשקוש .חצי ממחיר הדירה זה מסי ממשלת ישראל ..צמצם שם .קק"ל והחטיבה להיתשבות עלו בשנתו השנה של לפיד .עם היה אדם חכם ..היה לוקח את משרד הפנים ..היה תורם הרבה יותר לעצמו וליש עתיד ( ראה הכן ישבה ש"ס רוב זמנה בממשלה ).מעתונאי ישר לשר אוצר זה לא חכם.

  10. ערן

    קשה להיכנס לתפקיד כזה כשאתה לא מבין גדול בכלכלה וחדש בפוליטיקה – נתניהו ירה ללפיד בשתי הרגליים והוציא לו את האוויר מהגלגלים בכיסא הגלגלים כשדחף אותו לתפקיד שר האוצר – לפיד נכשל בכרוניקה של מוות ידוע מראש ונתניהו לימד את לפיד לקח, על חשבון כולנו…

    יש עוד דברים שאפשר היה לעשות ועדיין צריך לעשות – סתם לדוגמא: להעסיק את עובדי שכר המינימום בתחומי התברואה והאבטחה ע"י הממשלה וכך לדאוג ששכר המינימום אכן ישולם ו"שוק העבדים" ייגמר – במקום הפרטה יקרה וטפשית.
    הפרטה אינה קסם, במקרה הזה היא נגע…
    בנייה להשכרה, דיור ציבורי, לא חסרים תחומי עשייה, אבל לא עושים דבר.

  11. yosi6282054@gmail.com'יוספה

    כל מילה בסלע.יש להכיל את הדברים גם על נתר שריו.יהירים ושחצנים ואל תבלבלו לנו את המוח עם"עובדות"

  12. ארנון

    לכל המגיבים מנגד בטענות "אי אפשר לתקן את כל העולם" – נכון, צריך היה (ועדיין) לתקן הרבה. אבל הטענה היא לא שלפיד לא השלים את המלאכה, אלא שלא התחיל אותה אפילו, כמעט בשום נושא. פשוט לא עשה כלום. בנוגע לרוב העניינים – אפילו לא אמר כלום.
    @עומרי – "ענייני החטיבה להתיישבות וקק״ל לא היו בעשרת הדברים הדחופים ביותר לטיפולו באותה תקופה". ואללה? מה *כן* היה בעשרת הדברים הדחופים ביותר, לגביהם עשה לפיד משהו?
    ורק דוגמא לאימפוטנציה, הקרובה לליבי (הדוגמא…) – בערך ביומו הראשון בכנסת, עוד לפני שהתמנה לשר אוצר, חתם לפיד על הצעת חוק האוטיסטים.
    http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/19/798.rtf
    לא היה מתנגד אחד להצעה מבין חברי הכנסת. האוצר סביר שהתנגד (ומתנגד), אבל קראתי באינטרנט ששר האוצר הוא ממפלגת "היה עתיד", ושלשר האוצר יש השפעה מסוימת במשרד.
    הצעת החוק עברה בקריאה טרומית בסוף אוקטובר 2013 (במילים אחרות – ההצעה הקרובה לליבו של שר האוצר מטופלת כהצעת חוק פרטית, ולא ככזו המועלת ע"י הממשלה. במילים קצת יותר אחרות – ההצעה נידונה להקבר קבורת חמור). מאז ההצעה, כצפוי, לא זזה מילימטר.
    כמה אימפוטנט אתה צריך להיות כדי לא לקדם הצעת חוק שהמתנגד היחיד לה הוא משרדך-שלך?

  13. נועה

    אחרי כול החקירות והמוטיבציה האדירה של כול כלי התקשורת
    השחיתות הכי גדולה שהם מצאו על נתניהו זה…גלידה פיסטוק ?!
    (בניגוד קיצוני למיליוני השקלים שלקח לכיסו החבר אולמרט)
    ומכול הנאום האומלל והדמגוגי של לפיד, שכח דרוקר כהרגלו להזכיר כמובן
    את השחיתות של ציפי ובוז׳י..

  14. ג'קי

    לפיד לקח על עצמו את משרד האוצר מתוך אחריות לאומית. אני מקווה שאתה מסכים עם זה , רביב. גם עם זה שהוא ישר ומוכשר . הוא יכול היה להיות כל שר אחר כמעט ובכל זאת מתוך ידיעה שזו " מלכודת" ולמרות זאת – הוא לקח את זה על עצמו והפך מהאיש האהוב ביותר לאיש השנוא ביותר ברחוב.
    לצפות ממנו שיהפוך את העולם תוך כדי הכניסה לתפקיד זה קצת יותר מדי. וגם לא הוגן. לצפות שיכנס ראש בראש בוועדים החזקים , מיד עם כניסתו לתפקיד. באמת. זה לצפות שיכניס לעצמו כדור בראש אחרי שירה לעצמו ברגל ( מטאפורית, כדי להציל את המדינה ) .אם היה תוקף חזיתית את בעלת הבית על הגלידות והמים ושאר השחיתויות , היא הייתה דואגת שבעלה יפטר אותו עוד בתחילת הקדנציה .
    אתה ודאי מסכים אתי שמבחינת שחיתויות במדינה – מסביב ( ליש עתיד ) יהום הסער.
    אף אחד לא ישתנה אחרי הבחירות – לא שרה והביבי שלה , לא ליברמן ופאינתו, וגם לא לא סלומניאנסקי ואריאל. ובוז'י ( "מהפך" ! ) שנכשל ברווחה וששתק בחקירתו ושר הרווחה הכושל כחלון שזכה בפיס במשרד התקשורת ויחבור לביבי אחרי הבחירות הם לא חוף מבטחים אמיתי. ואף מילה על דרעי – ישי ושות' .
    אז מי נשאר נקי כפיים- רק לפיד ומרץ.
    אם יש סיכוי שמישהו יפיק לקחים וילמד מהניסיון ויצליח להוביל את המאמצים החיוביים שבהם התחיל לכדי מימוש – זה לפיד. כי אני באמת מאמין שהוא בא לעזור למדינה ולא לעצמו ולמקורביו.
    מושחתים לא ינקו שחיתות מיוזמתם. הם רק יחריפו אותה . שנתיים לפיד היה בקבינה של האוטו של המדינה . מבחינתי הוא סיים את הסטאז' בהצלחה . אגב, גם מבחינה מדינית הוא פרטנר טוב יותר מבחינת האמריקנים וגם מבחינה צבאית הוא ראה מקרוב את ניהול המערכה בקייץ וודאי הפיק לקחים. אני לא מכיר נהג אחר שהייתי סומך עליו שימשיך להוביל את המדינה – פרט ללפיד.
    תגיד לי אתה רביב, יש נהג אחר שהיית סומך עליו?

  15. Omri.licht@gmail.com'עמרי

    @ארנון, שאלת מה היה דחוף יותר ללפיד לפתור כשנכנס לתפקיד מהחטיבה להתיישבות?

    1. בור תקציבי של 39 מיליארד שקלים.
    2. מתוך כך הצורך להעלות מיסים על אוכלוסיה שקשה לה.
    3. גירעון של 4.9% (שאותו הוריד ל 2.6%)
    4. אבטלה של 6.5% (שאותה הוריד ל 5.6%)
    5. גביית 4.5 מיליארד מהרווחים הכלואים.
    6. משבר הדיור והקמת קבינט הדיור שהביא ל116 אלף התחלות בניה בשנה.
    7. משבר עובדי הקבל של 2013
    8. איומו של עופר עייני בשביתה כללית במשק.
    9. קריסת הרפואה הציבורית והעברת מיליארדים לסתימת חורים עד שוועדת גרמן תתן מסקנות (אותם הכניסו ותקצבו בתקציב 2015)
    10. תקצוב מהפיכת החינוך של פירון.

    יש לך מושג כמה מקומות מסתור כמו קק״ל קיימים לשחיתות בארץ? שאלת פעם למה ספריה של ההסתדרות לא פתוחים לביקורת על פי חוק העמותות? לפיד התחיל עם הכספים הקואליציונים, עבר למניעת מינויי שרים לדירקטורים וסיים ברפורמת קק״ל. בדרך, יש עתיד עשתה ווי על יותר מהמצע שלה מכל מפלגה אחרת בקדנציות שלמות. והם עשו את זה בשנה וחצי.

  16. MIRIRE0@GMAIL.COM'ברטה

    לא הייתי מספידה את לפיד. נמסר ע"י עיתונאים מסקרים שהוא ממלא אולמות בכל מקום שיש עתיד מקיימת אסיפות בחירות .לתפקיד נכנס כבור מוחלט בכלכלה, ידע שביבי הציב לו מלכודת אך קיווה ללמוד תוך כדי הליכה. את הטעויות שעשה אפשר לייחס גם למי שטיפטף לאוזנו עצות גרועות. ביבי המשיך להכשילו בכל פעם שנראה היה לו שלפיד עולה על דרך המלך. אסור לשכוח שרוב השרים היו בורים בתיק שקיבלו אך היה להם גיבוי פוליטי. שר החוץ הרס את יחסי החוץ, סילבן שלום וישראל כץ היו עסוקים בקשירת כתרים לעצמם ולא טיפלו בענייני משרדיהם אלא כאשר היה צורך לרצות את המתנחלים. ואלה רק 3 דוגמאות. אבל מה? יאיר.

  17. anat.yerushalmi@harvard.edu'יוסף למפל

    כמה טוקבקיסטים-להשכיר וחסידים שוטים מנסים למכור את השרלטן לפיד, חרף העובדה שהוא נחשף במערומיו, עם בדיות כגון האמירה שלפיד לקח את תיק האוצר "מתוך אחריות לאומית" (למען האמת ההיסטורית, הוא לקח את האוצר מחוסר ברירה, כי שקרניהו סירב לתת לו את תיק החוץ שבו חשק. שר החוץ מטייל להנאתו ברחבי הגלובוס ולא עושה כלום — שני תחומי פעילות שלפיד התמחה בהם.
    לגופו של עניין, לפיד ישב בממשלת הכלומניקים והמושחתים בראשות שקרניהו עד שזרקו אותו בבעיטה בתחת. בזמן שהיה בממשלה לפיד לא עשה כלום, פרט לתחום אחד: לפי פרוייקט השקיפות, שבדק את סדר היום של השרים, התברר שלפיד היה השר הכי עסוק בפגישות עם עתונאים — 107 פגישות בתקופה שנבדקה! האם חצי מיליון האידיוטים שהצביעו שבילך ובשביל "אין עתיד עם לפיד" שלחו אותו לכנסת ולממשלה כדי שיברבר עם עתונאים? נכון, שקרניהו אסון, בנט אסון כפול ומכופל, אך לפיד לא פחות אסון מהם. התפקיד היחיד שהוא כשיר למלא בחיים הפוליטיים בישראל הוא פרזנטור. ואגב פרזנטור, לגבות 300,000 דולר תמורת דיוקן פרצופך כקישוט למודעות ושלטים המהללים בנק שעושק אותנו — גם זו שחיתות. לפיד צודק כאשר הוא צורח "מושחתים נמאסתם". נמאסת, לפיד.

  18. יעקב

    גם אני לא הייתי מספיד את לפיד.
    סבר פלוצקר כותב היום על הסקרים שבהם רבע מהנשאלים מסרבים להשיב ורבע מהמשיבים לא יודעים לענות למי יצביעו.
    מסקנתו היא שלא ניתן לסמוך על התוצאות.
    ראינו את זה לגבי לפיד גם בסבב הקודם. אני מאמין ומקווה שגם הפעם הוא יפתיע בגדול ויזכה במספר מנדטים מאוד משמעותי שיהפוך אותו למוביל של הקואליציה .
    מי שלא ראה את "נאום המושחתים" – חובה שייראה .
    http://youtu.be/ejWchHn9qq0

  19. ח

    חלק מהבעיה שכמעט כל מה שהאיש הזה יודע לעשות ועשה בחיים שלו זה להקריא יפה מטלפרופטר.
    אה כן הוא גם היה שר אוצר וראש קבינט הדיור.

    טוב מאוד עשה שלא התערב במדיניות הביטחון והחוץ.

  20. anat.yerushalmi@harvard.edu'ענת ירושלמי

    בהמשך ליעקב: גם אני לא מספידה את יהיר לפיד, משום שלא יחסרו אידיוטים שיצביעו בשבילו אעפ"י שהוא הוכחה מהלכת לאפס המוחלט — כפי שנמצאו יותר מחצי מיליון רפי שכל שנתנו לו את קולם לפני שנתיים. זאת הבעיה האמיתית: נתניהו השקרן, בנט הפשיסט, ליברמן הביריון האלים — הם לא תפסו את השילטון בכוח. עם ישראל הכניס אותם לכנסת.
    כדאי לזכור מה קרה בגרמניה בינואר 1933, כאשר מפלגה מגוחכת, בהנהגת מוקיון נלעג, נכנסה לבית המחוקקים בלי רוב — ובתוך שש שנים התחילה במפעל הגדול של חורבן גרמניה, חורבן אירופה, חורבן החברה האנושית, והשמדת העם היהודי. ולפני שאתם צורחים "איך את משווה?" תזכרו שגם אז איש לא האמין שדברים נוראים כל כך יכולים לקרות במדינה ובאומה הכי תרבותיות באירופה.

  21. pinadav11@gmail.com'נדב

    לפיד עשה כל טעות אפשרית כמעט, והגדיל לעשות עוד כמה בלתי אפשריות.

    ועדיין, איכשהו, הטיפול בו ברשומה הזו נעשה בכפפות של משי. בטח לעומת הביקורת הנחרצת ביחס לשאר הפוליטיקאים.
    נכון אומנם שמדובר בפוליטיקאי חדש שמן הסתם לוקח לו זמן להסתגל ועל כן לטעויות שלו, בניגוד לטעויות של פוליטיקאים משופשפים – יש להתייחס בטיפ טיפה יותר סלחנות.

    אולם, מאידך, הבחור קיבל כל כך הרבה כוח (19 מנדטים!) ובמשך כל הקדנציה לא ניתן לרשום עליו הישג אחד משמעותי. לא ביקשתי מהפך, לא שינוי חשיבה כולל. הישג, משהו להצביע עליו ולהגיד זה שלי, זה אני עשיתי. נאדה, שום דבר משמעותי מלבד החוכמה (המעטה מאוד) לשפוך טונות ביקורת לאחר מעשה.

    אני מחזיק ממך עיתונאי חשוב ונחוץ בייחוד בזמנים כאלה שמאחורי כל דעה עומדת אג'נדה סמויה, זכור לי (ואולי אני טועה) שהתייחסת פעם לעיתונאים שמתחברים עם פוליטיקאים, טענת שעדיף שלא בגלל ההשפעה הקיימת בין אם נרצה בין אם לאו.

    הפוסט הזה רק מוכיח זאת (לא שיש קשר ביניכם כרגע – אין לי מושג בנושא – אלא על ההיסטוריה, עופר שלח וכו').

    יצאתי עם טעם חמצמץ, חבל.

  22. גל

    מצד אחד, אלו העובדות
    מצד שני, הפרשנות יותר פופוליסטית ממעמיקה..
    הרי אם היה מתחיל מיד במלחמות בוועדים ובטייקונים, היינו כבר לפני שנה בבחירות…. לפני שהוא הצליח לעשות ולו דבר אחד.
    הרי אם היה צועק ״שחיתות שחיתות״ בכל פרק של שרה והעובדים… גם כבר היינו בבחירות לפני שנה..
    הוא ניסה, נלחם, התמודד לא רע בכלל, ביבי ראה ופחד והחליט ש״וואלה, לא הצלחתי להפחיד אותו, נראה שהוא נשאר כאן בכל מקרה״,
    וחוץ מזה ביבי זוכר טוב מאוד את הראיון של לפיד מיד אחרי הבחירות- ״אני אהיה ראש ממשלה״, וזאת הטעות האמיתית של לפיד בנוגע לביבי.

  23. -ליאור

    כמות השנאה שנוטפת כלפי לפיד מתחת לכל סלע פשוט מדהימה. בניגוד לדעת רבים שמאמינים שיש מתקפת טוקבקים מאורגת כנגדו (היתה, בעיקר מטעם הליכוד, לפחות בהתחלת דרכו), אני לא קונה את זה שטוקבקים ממומנים ירחיקו עד לבלוגים פוליטיים – אני נוטה להאמין שאנשים רגילים מן השורה פשוט נפלו בפח של קמפיין מוצלח במיוחד, ועכשיו מדקלמים בלי הפסקה דברי שטנה בלי סיבה ובלי פשר. זה כל כך תפס שאני מאמין באמת ובתמים שאם נראה לחלקם את תעודת הזהות שלו הם יופתעו לגלות שאת השם שלו כותבים עם א' ולא עם ה'.
    אגב, לארנון ששאל על חוק האוטיסטים – נחש אילו מטעמים היו עושים בתקשורת ובמערכת הפוליטית נגד לפיד אם מעשהו הראשון היה לקדם חוק עם נגיעה ישירה לעצמו.

    לגופו של פוסט, יש פה מלכוד 22, אתה רוצה פוליטיקאים צעירים שעוד לא "התקלקלו" במערכת הפוליטית ולמדו את שיטת ההשרדות בה (ע"ע ישראל ביתנו, אבל למעשה כל מפלגה וכל פליטיקאי משופשף אי פעם, וכולנו יודעים את זה גם אם אי אפשר לכתוב את זה), אבל אתה מתלונן שלוקח להם זמן ללמוד את החומר ולהבין את יכולותיהם.
    נכון, הלוואי שיש עתיד של בוקר הבחירות הקודמות היתה יודעת את מה שהיא יודעת היום. הלוואי שלפיד היה ערמומי מספיק כדי להשיג את מה שרצה בלי להגיע להסכמות מצערות עם גורמי כוח אחרים שרצו את שלהם (בכנסת, בממשלה, ובעיקר בועדת הכספים). מצד שני, אם היה פוליטיקאי ממולח וערמומי מספיק, סביר שהיה מתעל את זה למחוזות השליליים כמו שעשו עמיתיו למקצוע משחר ההיסטוריה. בהנחה שזו עסקת החבילה, הייתי מוכן לספוג שכר לימוד של שנתיים (שחלקו נועד לתקן קלקולים שכלל אינם באשמתו). למרבה הצער, לביבי היו תוכניות אחרות.

  24. umorami@inter.net.il'אורי

    מדויק לחלוטין.
    רק נתת לו קרדיט גדול מידי ולא ציינת שהוא לא התחיל כי הוא פחדן.
    הריחו את הפחד שלו מקילומטרים מהשבוע הראשון שלו באוצר.

  25. iritnlum@gmail.com'אירית בלום

    יאיר לפיד היה אחראי …שר האוצר הכי טוב שהיה לנו.
    ראה תגובותיהם של עומרי וג'קי…
    חוסר הצדק בדברייך ההתעלמות ממה שכן נעשה כאן
    ע'י מפלגת "יש עתיד"
    מפלגה ישרה כסרגל..אמשיך לתמוך בה.

  26. yuvalpin@post.tau.ac.il'יובל

    המצחיק הוא שהדבר היחיד מכל "פרשיות נתניהו" שאתה נותן לו עליו קרדיט של מחאה בזמן אמת הוא המטוס הפרטי, שהוא בדיוק הפריט האחד ברשימה שהוא דווקא מוצדק לחלוטין, היה חוסך כסף, ויציאה נגדו מבטאת פופוליזם מטומטם. מה שכן, זה מאוד עקבי עם מע"מ אפס – התוכנית היחידה מכל מיליון התוכניות האפשריות שאין בה שום הגיון אם רוצים להוריד את מחירי הדירות בשוק הקיים.

  27. אביגיל

    כמה דברים שכן נעשו ע"י יש עתיד :
    ממשלה בלי חרדים!!!!! הורדה משמעותית של שרים בממשלה
    ביטול המושג "שר בלי תיק"
    טיפול (סוף סוף) בניצולי השואה, רגע לפני שהם נפטרים
    שיוויון בנטל
    העלאת אחוז החסימה
    בתי הספר של החופש הגדול
    הורדת מחירי החשמל
    הפחת מכסים ביבוא בשר וחלב
    הארכת שעון הקיץ
    חיוב לימודי ליב"ה
    ביטול חוק נהרי
    תוספת קצבה לילדים בעלי צרכים מיוחדים 1000 שח
    תוספת של 300 מיליון שקלים לתקציב הבריאות
    המפלגה היחידה עם מספר רב של נשים
    השוואת דמי לידה לנשים עצמאיות
    מהפך בחוק הפונדקאות
    בצוק איתן היה זה לפיד שקידם את תשלומי הפיצויים לעסקים הקטנים (הוא היה שר האוצר, זוכר?)
    ועוד ועוד

  28. akilahav@gmail.com'עוזי

    חבל, רביב שהצטרפת לקמפיין השנאה המטורפת נגד לפיד.
    זאת מסורת של המרכז-שמאל שהוא טורף את נציגיו
    לא מוכן להיות חבר במועדון שמקבל אותי
    טירוף של שנאה עצמית ששום היגיון לא יעצור אותו.
    להיפך, כמה שהבנאדם לא יתאמץ והיה בסדר – השנאה כלפיו עוד תגדל.
    חבר'ה, יש לכם סופסוף נציגות מרכזית שאיננה מושחתת, חשבתם על זה רגע?
    רק זה בלבד שווה שתצביעו בשבילו. ולא תמסרו את גורלכם בידי בבות/ משיחיסטים/ חרדים

    מה עוד שבנוסף לזה הבנאדם (עם צוותו הישר והמוכשר) הביא רשימת הישגים מפוארת שאפילו ביבי נאלץ לפרק את הממשלה רק כדי לעצור אותם

    יש לי רק דבר אחד להגיד לכם: ת-ת-ב-י-י-ש-ו!!! ותיהנו מעוד 4 שנים בראשות שרה'לה

  29. rakleze@walla.com'אדי

    איזה אפס יצאת הערב.
    אני איש ימין. עד הערב החזקתי ממך אדם ישר. בתוך הזבל התקשורתי הרדוד היה לי ברור שגם אם מה שאתה משדר או כותב מרגיז אותי, שווה להקשיב כי יש לך אינטגריטי מעל הכל (למעט כל מיני עניינים עם זוגתך שברור שבמשרד ממשלתי היית כבר צורח על ניגוד עניינים אבל זה סה"כ מובן). היה ברור לי שאצלך עובדות לפני סיפור ובטח לפני אג'נדה. אמנם כבר תקופה מסוימת מתחילה לבצבץ שנאת חובשי הכיפות שלך אבל הייתי משוכנע שזה עדיין לא משפיע על היושר המקצועי. טעיתי. לאיזה שפל יורד אדם שכדי לנגח יריב פוליטי הוא הולך למה שעשה כמ"פ צעיר בשליחות המדינה. אין קווים אדומים? בטח תעמוד פה המקהלה ותמחא לך כפיים ותרגיש נורא טוב שהכנסת לו אבל הוכחת שיש בך צד שפל ונבזי. עמדת פעם בסיטואציה כזו של סכנת חיים מיידית? לא, לא מול מכונת הצילום בבגצים. באת פעם בטענה לראש ממשלה אחד שהוציא את ישראל למבצע חודש לפני בחירות? אם זה היה ביבי היית צווח, אבל זה האתרוג פרס הצדיק. זה בכלל בנט שבלעדיו המבצע היה מצליח. טוב שלא מצאת איזה טירון שפישל כדי להכניס לו שהיה היסטרי בקשר.
    בשבוע הבא לך תברר אם בנט טרק את הדלת כשהחברה ברחו מהכיתה בתיכון ובגלל זה תפסו אותם.
    כמי שהעריך את יושרך- אומר לך ביושר- עד הערב חשבתי להצביע ליכוד. הנעת אותי לכיוון הבית היהודי.
    יצאת אפס מאופס.

  30. anat.yerushalmi@harvard.edu'ליסה זיסקינד

    שימו לב כמה טוקבקיסטים-שכירים יש פה בשירות הכלומניק לפיד, החוזרים על אותן מנטרות ואותן "עובדות" בשירות הדוצ'ה הגמדי שלהם. והטיעונים שלהם — ממש משכנעים. "אירית בלום", למשל, כותבת שלפיד "שר האוצר הכי טוב שהיה לנו. ראה תגובותיהם של עומרי וג'קי…". הבנתם? הנה ההוכחה הניצחת: הטוקבקים של "עומרי" ו"ג'קי". רגע, ומה עם התגובות האחרות? של יוסף למפל, לדוגמה, או של ענת ירושלמי? הן לא מוכיחות משהו? תכניסו לכם טוב-טוב לראש: הפיהרר של "אין עתיד עם יהיר לפיד" — זמנו עבר! קישטא!

  31. MIRIRE0@GMAIL.COM'ברטה

    ליסה – תכניסי לך טוב טוב למקום ההוא בראש – את הכל חוץ מזיסקינד.

  32. ד"ש

    לפיד וחבורת השרלטנים שהכניס לממשלה ייצרו כאוס בכל תחום שנגעו .
    מתבר שיחסי ציבור וקשרים טובים בתקשורת אינם מספיקים בשביל לנהל מדינה.
    ברוך שפטרנו!

  33. קובי

    רק לידיעה – "יוסף למפל" זה מישהו עם השם המקורי של טומי לפיד שמשימתו בעולם להשמיץ את לפיד… מוזר / חולני אבל זה כך.
    רביב , חבל לרדת על בנט בגלל עניין צבאי . זה באמת נמוך. הנזקים של "תקומה" לבריאות הציבורית מספיקים כדי לברוח ממנו כמו מאש.
    רק היום הייתה כתבה נוספת על 70 מליון ש"ח שביבי ואריאל שפכו על " בית אל" . ככה זה כשאין מי שישגיח על המושחתים.

  34. anat.yerushalmi@harvard.edu'יוסף למפל

    קובי היקר, הרשה לי לתקן. משימתי אינה "להשמיץ" אלא לחשוף את יהיר לפיד — הכלומניק הנבער, שאפילו תיכון לא גמר, בצבא חירף את נפשו בקומנדו "במחנה" מעבר לקווי האוייב ברחוב יהודה הימית ביפו. אפילו עתונאי הוא לא היה אלא כתבן של טורים למשרתות, ומתק שפתיים כמו הקישקוש "מה ישראלי בעיניך?" לפיד, שכול החיים שלו זה קומבינה, הוא התגלמות הישראלי המכוער. ה"פוליטיקה החדשה" שלו הוא דיקטטורה מצד אחד, ואפס עשיה מצד שני. מה יותר סמלי לכהונת לפיד כמיניסטר מהרגע שבו נבעט החוצה מהממשלה? הוא קיבל את טלפון הפיטורין בבית קפה. מה שר עושה באמצע היום בבית קפה? הצרה היא שיש די מטומטמים ומטומטמות שהולכים שולל אחר "האיש מהטלביזיה" וממשיכים לראות בו משיח על חמור לבן. כאשר הם יגלה שלפיד אינו המשיח אלא כלי התחבורה שלו — זה יהיה מאוחר מדי.

  35. קובי

    למר למפל היקר , תגובתך עושה את העבודה . אין לי מה להוסיף.
    רק תיקון אחד לגבי שירותו הצבאי של לפיד מתוך ויקיפדיה .
    "את שירותו הצבאי (1981 – 1983) החל בחטיבה 500 של השריון. בעת הנחתת מסוק במלחמת לבנון שאף עשן וקיבל התקף אסטמה, לאחר מכן עבר לשרת ככתב בעיתון "במחנה".
    אבל אל תתן לעובדות לשנות לך את הקיבעון. תישאר עם אותו מינון ליתר בטחון.

  36. מידען

    מעניין לקרוא את הדעות כאן .
    הכינויים הדוצ'ה הגמדי ו- הפיהרר שמוטחים כאן ביאיר לפיד הזכיר לי משהו שקראתי ובאמת מצאתי -תגובה של אחד , יוסף למפל , מספטמבר השנה , עם אותן התייחסויות ללפיד כמו אלו מהיום. כנראה שקוראים ליוסף גם ליסה זיסקינד.
    הנה לעיונכם-
    16. יוסף למפל:
    1 בספטמבר, 2014, בשעה 22:28
    לחשוף חבר במפלגת הלא-כלום "אין עתיד עם יהיר לפיד" במערומיו, כמי שמתמחה בהפרחת קלישאות בומבסטיות והבטחות חסרות כיסוי, זה כמו לומר שבגשם נרטבים ושבשמש מזיעים. השי פירון המגוחך הזה הוא אחד מ-18 הקרציות שנדבקו לתחת של הדוצ'ה הגמדי לפיד כדי למקם את התחת הפרטי שלהם על כיסאות השררה. אך האשמים האמיתיים בתופעה המבחילה הזאת הם חצי מיליון האידיוטים פגועי המוח חשוכי המרפא שהצביעו בשביל חבורת הכלומניקים הלפידניקית. הסקרים מראים שכמחציתם כבר מכים על חטא, ובכל זאת נותרו די פסיכים שיכניסו לכנסת מחדש חצי מכנופיית לפיד. ועוד מדברים אצלנו על "הגניוס היהודי"…

  37. MIRIRE0@GMAIL.COM'ברטה

    המגיב שכינוי כשמו המקורי בהונגריה של אביו של לפיד, חולה נפש שטוף שנאה אובססיבי. הייתי מפנה את התגובות שלו ליאיר לפיד כדי שיתבע אותו על השימוש שהוא עושה בשמו של האבא לפרסם תועבה שכזו.

  38. מידען

    אני לא מבין ברפואה אבל כפי שנראה
    למפל / ליסה זיסקינד / ענת ירושלמי וגם לפי הסגנון "גרי רשף" – הוא איש אחד עם אג'נדה אובססיבית , שמצטט ומשכפל את עצמו ומגיב לכל כתבה על לפיד או אנשי מפלגתו . . הנה עוד כמה "פנינים " הפעם על עדי קול ( לא נגענו , כמו שאומרים) :
    "כמו בגרמניה הנאצית, שבה נשבעו אמונים לפיהרר"
    יוסף למפל // 12.03.14 10:14

    המיבחן האמיתי של אדם הוא הנאמנות לצו מצפונו. לפי עדותה-שלה, עדי קול תיכשל היום במיבחן הזה: בפעם השלישית כחברת כנסת היא תעדיף "נאמנות" לדוצ'ה המגוחך של מפלגת הלא-כלום "אין עתיד עם יהיר לפיד" מאשר הצבעה בהתאם לאמונתה. אילו הייתה בעלת יושרה המתחבטת באמת בשל ההתחייבות ל"נאמנות," המינימום שהיה עליה לעשות הוא להימנע — ולהתפטר מהכנסת. הואיל ואינה עושה זאת, היא אינה אלא רודפת שררה צבועה, הראויה ללפיד כפי שהוא ראוי לה.
    להגיב לתגובה זו ↓
    אתה צודק
    גרי רשף // 15.03.14 12:00

    ממש ככה- זה כמו בשואה,
    והעולם לא למד לקח:
    אם בעלות הברית לא יתערבו ויעצרו את הפיהרר לפיד – שאיש לא יתפלא כשיקומו כאן מחנות ריכוז עם תאי גזים!
    תודה יוסף למפל שהארת את עיננו!

  39. anat.yerushalmi@harvard.edu'פרנץ קישנהוט

    שמו המקורי של האבא של הדוצ'ה הגמדי/הכלומניק/וכו' הוא טומיסלב למפל. "יוסף לפיד" הוא דמות פיקטיבית.

  40. Doron.nme@gmail.com'דורון

    נמוך, רביב. פשוט נמוך. קשה לי להוכיח שאין לי אחות, אבל אני לא ממצביעיו או אפילו מאוהדיו. עם זאת, לא ברורה לי בדיוק הכוונה שלך בטור לעיל. האם לפיד לא עשה דבר מרגע כניסתו למשרד האוצר? כלום? אתה יודע יותר טוב מזה.
    מה רצית? ששר בממשלה יצעק על גלידות הפיסטוק בתקשורת? באמת? להתחיל במלחמה "דון קישוטית" (כדבריך) שלא תוביל לשום מקום? זה יעזור? מתי בעצם מלחמות כאלו עזרו? ישראל כץ מול הרכבת? שר האוצר נתניהו מול הנמלים? לשתק מדינה בשביל יתרון פוליטי שיכול להתהפך תוך שנייה? מה אתה מעשן? באיזה עולם אוטופי אתה חי? בתור מי שתמיד מטיף לא לתת לעובדות לבלבל, אתה הוא זה שמנסה להתעלם מהעבודות הפשוטות שהוא עשה וניסה. כן, עברו כספים קואליציוניים. נו, נו, נו. זה נקרא פוליטיקה.

  41. שלמה

    רביב – הטענה המרכזית שלך נגד לפיד " הסיפור האמיתי של לפיד הוא "לא ידענו איך להתחיל" מופרכת .
    את זה לא אני אומר אלא סבר פלוצקר . אני מקווה שהוא כן מקובל עליך ככלכלן וכפרשן.
    הנה מה שהוא כתב עם ההחלטה על הבחירות , בהקשר של לפיד -הוא פוטר דווקא מפני שכן ידע איך להצליח והתחיל להצליח.
    http://m.yedioth.co.il/yedioth/index/2014120501yedioth_188_98D1F17381

    היה לנתניהו כראש הממשלה גם צד התנהלותי אפל: הוא לא סבל את שרי האוצר תחתיו. ב־1996 ניסה למנות את נגיד בנק ישראל דאז, פרופ' יעקב פרנקל, לשר האוצר, אך נסוג תחת איומים של חברי סיעתו. הוא נתן את התפקיד לדן מרידור ומיד החל לחתור תחתיו, עד שתימרן אותו להתפטר. את משרד האוצר העביר לאישיות לא צפויה, פרופ' יעקב נאמן. נאמן התפטר אף הוא כשחש שידיו כבולות.

    ב־2009 מינה נתניהו לשר האוצר בממשלתו הבאה את ח"כ ד"ר יובל שטייניץ, בחירה פילוסופית שעוררה תהיות. את עצמו מינה לשר־על לאסטרטגיה כלכלית לאומית, תואר שאף ראש ממשלה לפניו לא החזיק בו.

    עם כינון הממשלה ניגש נתניהו במלוא המרץ למלאכת ניהול המדיניות הכלכלית והתקציבית, והפך את יועצו הקרוב אורי יוגב לאיש שעל פיו יישק דבר. יוגב סגר עסקה עם ההסתדרות, המעסיקים והמפלגות. היא נכפתה על שטייניץ שבחר לא להתפטר, לא אז ולא בהמשך הקדנציה, אף שנתניהו התעמר בו וביטל כלאחר יד יוזמות, תוכניות והחלטות של האוצר. לשיא הגיעו הדברים עם הקמת ועדת טרכטנברג; התוויית המדיניות הכלכלית־חברתית הופקע מהאוצר על ידי נתניהו והועבר לוועדה ציבורית.

    וכך הגענו עד היום הנמהר שבו הסכים יאיר לפיד לקחת את משרד האוצר. לזמן מה הניח לו ביבי לנפשו; ראש הממשלה היה שקוע עד מעבר לראש בנושאים מדיניים וביטחוניים (מה שלא מנע ממנו לדבר בחוגים סגורים על לפיד כשר האוצר בזלזול גובר).

    אך לפיד שרד, הסדיר את יחסיו עם צמרת האוצר, עם נגידת בנק ישראל, עם התעשיינים ועם ההסתדרות, והחל להופיע ולנהוג כשר האוצר לכל דבר ועניין. הוא הפסיק לראות בביבי את המנטור הכלכלי שלו, את המבוגר האחראי שהשר הצעיר הנבער מדעת ומניסיון חוסה בצלו ומכוון על ידו.

    את יציאתו של לפיד לעצמאות כלכלית נתניהו ממש לא אהב, בלשון המעטה. אחרי שלפיד העביר בכנסת בקריאה ראשונה את חוק מע"מ אפס על דירות חדשות, נתניהו שוכנע ושיכנע את עצמו שהמשך כהונת לפיד באוצר מהווה סכנה למשק – ובמיוחד סכנה למעמד נתניהו כקברניט הפלא של הכלכלה. הכינוי "שר אוצר כושל" הפך שגור בפי נתניהו בדברו על לפיד.

    כל אותו זמן (בלא לחשוף שיחות רקע, אני מבקש מקוראיי להאמין לי) לפיד נמנע בעקביות ראויה לציון מלמתוח ביקורת אישית על נתניהו, מלבד בנושא אחד לא כלכלי ולא מדיני. באותן שיחות, שלא נועדו לפרסום, לפיד שיבח את ביבי, התייחס אליו בכבוד רב, הדגיש שיש לו מה ללמוד ממנו, דיבר באמפתיה על עומס האחריות המוטל על נתניהו, גם כשהאחרון כבר לא ספר אותו – הלכה למעשה.

    לתוך האפלה הזו נכנסו באחרונה חבריו של נתניהו לסיעה מהאגף הקיצוני. הם ניצלו ניצול ציני ושפל את מה שמצטייר מדי פעם כתסביך רדיפה של נתניהו, כדי למכור לו סיפורי בדים על "פוטש" כביכול שרקם נגדו לפיד. ביבי התפתה וקנה בעיניים עצומות את הסחורה המפלגתית המחוררת והמפוברקת הזו.

    לפיד מצידו תרם לאגדת ה"פוטש" רק דבר אחד: חשיפת יתר תקשורתית, ובמיוחד טלוויזיונית. נתניהו ראה, התחזק בחשדותיו – ופוצץ את הממשלה. הוא עשה משהו שלא עשה, לדעתי, מעולם: הקריב את טובת המדינה כדי לממש גחמה.

    כאן הוא איבד אותי, לגמרי. מבחינתו, לבטח אובדן זניח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.