האלגוריתם של לפיד במשבר זהות

| 9 באפריל 2018

מערכת ההפעלה הלפידית לא חוותה משבר כזה. אפשר רק לדמיין את האלגוריתם של מחולל התגובות מנסה לייצר בשם יאיר לפיד תגובה קוהרנטית למשבר מבקשי המקלט. מצד אחד, אלו מסתננים ומסתננים צריך לגרש. קל. אי אפשר להביא קולות של ימין רך כשעומדים לצידם של שחורים מסודן ואריתריאה. יאיר לפיד הבין את זה מזמן. ב 2012 הוא כבר אמר את זה וב 2015 הוא הסביר שאסור לקלוט פה פליטים מסוריה. "עניי עירך קודמים".

מצד שני, הזיג זג הציני של נתניהו בסיפור הזה כאילו נכתב בספר הקמפיין של לפיד. כל המסר של לפיד הוא שנתניהו איבד את זה. הרעיון הוא לחקות את קמפיין אולמרט לראשות עיריית ירושלים ב  1993:  אוהבים את טדי (קולק), מצביעים אולמרט. נתניהו היה טוב, אבל יותר מדי זמן בשלטון ולכן, צריך להחליף אותו. לפיד בטוח שזו הדרך להביא כמה מנדטים ליכודניקיים.

מכל הסמטוכה הזאת – לפיד גם היה בדיוק בחופשה – יצאה תגובה מאוחרת, רפה בסגנון של "מצד אחד, מצד שני". זה לא קורה הרבה ליו"ר "יש עתיד". כל כמה שתחפושת הימין-מרכז של לפיד מרגיזה, אפילו לא הגונה, אי אפשר לא להתפעל מההתנהלות המתוקתקת של לפיד. אין עוד פוליטיקאי בישראל, אולי רק נתניהו, שממושמע לקמפיין ולמסר שלו כמו לפיד.

לפני כשנה וחצי הגיע לפיד לפגישה עם עיתונאי ערוץ 10. ישבו שם אנשים שמכירים את לפיד עשרות שנים. סביר שללפיד חשוב מאוד מה הם חושבים עליו. העיתונאים ניסו מימין וניסו משמאל, נדמה היה שהם רוצים רק לשנייה לקבל מלפיד קריצה, רמז שמה שהם רואים זו רק המסכה, התחפושת, פוליטיקה ומתחת מסתתר יאיר שהם מכירים. דבר לא עזר. לפיד אכזב אותם. הוא והדמות שהחליט לגלם הפכו לאחד. באותה נשימה, זה היה גם מרשים. אדם שכל חייו התנהג כמי שמחפש אהבה, מוכן להתנהג הפוך לגמרי מול הקהילה שהייתה פעם הכי חשובה לו, כי הוא החליט שזו הדרך להיות ראש ממשלה. לפיד שינה למעשה את כל אורח חייו כדי לשחק את הדמות, שהוא מאמין שיכולה לעזור לו להגיע לתפקיד. החברים איתם הוא מתרועע, הסיגרים, המלונות בהם הוא לן, הדרך בה הוא טס לחו"ל, אין עוד הרבה אנשים שקמים כל בוקר וחושבים רק על דבר אחד. איך אני נבחר לראש ממשלה.

בסקרים האחרונים לפיד מדדה. עדי המדינה, ההשתלחויות של ראש הממשלה במשטרה ובמערכת המשפט, אפילו סאגת מבקשי המקלט המביכה, כל מה שהיה אמור להביא לנסיקת לפיד, דווקא הביא להגדלת הפער של נתניהו מלפיד. בסקר האחרון של חדשות 10 זה הגיע לפער מטורף של 11 מנדטים. 32 לליכוד מול 21 בלבד ללפיד. האם ייתכן שבעידן הטראמפי, הקוטבי, מועמד שכל כולו מרכז, 'מצד אחד, מצד שני', פשוט לא יכול להתרומם? לפיד פרסם בעבר מאמר ארוך, 8000 מילה בעיתון "השילוח" (זה למעשה פרק מספר שכתב).  המאמר נועד להוכיח שהעתיד שייך למרכז, למפלגות מרכז, למועמדים מהמרכז, ללפיד. הגישה שהוצגה שם נראתה לפעמים כאילו העמדה הנכונה, על פי לפיד, בכל מחלוקת היא הממוצע הסטטיסטי של העמדות הרווחות בחברה לגבי אותה נקודה. כמעט אלגוריתם. לאן גישה כזאת הייתה מובילה את לפיד בסוגיות כמו ביטול העבדות או זכות בחירה לנשים, בזמנים בהם חברות נקרעו בסוגיות הללו.

לפיד בונה, מן הסתם, על זה שמתישהו יימאס לאנשים ממנהיגות מפלגת ומתסיסה, מוטת בייס, נוסח נתניהו והם יחפשו מועמד יותר ממלכתי ומאחד, גם אם לא מלהיב. בנט כבר הולך על זה. הנאום המפלג האחרון של נתניהו כבר לא שודר בשידור חי במהדורות החדשות ולפרובוקציות של מירי רגב, עושה רושם, יש פחות רייטינג. אם הסנטימנט הזה יתפוס תאוצה ואחרי שלפיד יתחיל להציג את שחקני הרכש החדשים שלו, יש סיכוי לא רע שהאלגוריתם יסתדר ולפיד יוכל לתת לנתניהו פייט יותר משמעותי מזה שהתחולל ב 2015.

המאמר התפרסם ב"הארץ"

תגובות

תגובות

9 thoughts on “האלגוריתם של לפיד במשבר זהות

  1. oren29at@gmail.com'אורן29

    1) "האם ייתכן שבעידן הטראמפי, הקוטבי, מועמד שכל כולו מרכז,(…) פשוט לא יכול להתרומם?" אין דבר כזה "עידן". יש נסיבות, ומהן צומח מועמד שבדיעבד מגדיר את ה"עידן" שלו. הליכוד ניהל מערכות בחירות מקטבות מאין כמוהן ב 1981 וב 1984 וניצח/שרד בשלטון. בפעמים אחרות ניצחו מועמדים יותר "מחבקים".

    2) לפיד צודק באסטרטגיה שלו: מחנה ה"שמאל" בישראל מדולדל ולא יוכל לעולם לשוב לשלטון. מי שעוד שוגה באשליות כאלה מוזמן לחזור לתוצאות בחירות 2015. הדמוגרפיה הישראלית מצד אחד ואהוד ברק שריסק את "מחנה השלום" לתוך קרחון המו"מ הכושל שלו בקיץ 2000 מצד שני גזרו את דינו הפוליטי של השמאל בישראל. מה שכן תיתכן היא קואליצייה של "מרכז-שמאל" כשמפלגת העבודה לעולם תהיה הנוסע שליד הנהג (במקרה הטוב).

    3) כבר היו לנו קואליציות "מרכז" בעשרים פלוס שנים האחרונות: פרס שאחרי רצח יצחק רבין, ברק ו"ישראל אחת" שלו, וממשלת קדימה-העבודה. המשותף לכולן: כהונה קצרה, מלחמה כזאת או אחרת, ותבוסה אלקטורלית והורשת המדינה לשלטון ימין ארוך שנים. לו אני נפתלי בנט, אני בהחלט מצפה לנצחונו של לפיד בבחירות, ואחר כך מתחיל לתפור את חליפת ראש הממשלה. עניין של שנתיים-שלוש.

    4) כל זה לא אומר שגורל הסכסוך הישראלי-פלסטיני נגזר. אפשר לשנות את כיוון הספינה, כפי שכבר נעשה פעמיים בעבר. הדרך לשם לא עוברת דרך המערכת הציבורית-פוליטית הישראלית. כשהשמאל הישראלי יבין את זה הוא גם יוכל לחולל את השינוי הנדרש.

  2. matia10@012.net.il'אבישי מתיה

    אוהב אנשים שכותבים "לעולם". אלה אותם אנשים שחיסלו את הליכוד על 12 המנדטים שלו (העבודה עוד לא הגיעה לשפל כזה) ב-2006

  3. oren29at@gmail.com'אורן29

    "מי שעוד שוגה באשליות כאלה מוזמן לחזור לתוצאות בחירות 2015"

  4. אריה

    נתניהו הוא פוליטיקאי מיומן ביותר.
    יאיר לפיד ממש לא.
    יש צורך במיומנות מיוחדת כדי לשמור על קואליציה יציבה.
    אני לא חושב שליאיר לפיד יש את המיומנות הזאת.
    כאן קבור הכלב, לדעתי.
    לא מה שאתה חושב. לא מה שאתה אומר.
    מה כן? איזה קואליציה תצליח להרכיב, ואיך שמור שהיא לא תתפרק לך.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בעלי ההון הבינו,כדי לשמור על הכסף צריך שלטון.פוטין הבין את זה,טרמפ הבין את זה,ביבי הבין את זה.כחלון ניסה להכניס יותר שויון(מס דירה שלישית)ועד היום הוא מלקק את הפצעים!העניים ומעמד הבניים החלש,עסוק בהישרדות-בעלי ההון הבינו כדי לשלוט הם צרכים לפנות לרגש:ולא להגיון.גם "השמאל" הישראלי(זה נאו ליברליזים-לא רווחה לא שוויון).אז גם "האופוזיציה" נקנתה עלדי בעלי ההון(טירפוד חוק מס דירה שלישית).מי תרם לגבאי(ורמוס לדוגמה).אגב בעל הון כמו גבאי צריך תורמים?הכי גרטסקי זה בוגי יעלון(אדם אמיד ללא ספק) גייס תרומות(למרבה הפרודיה מני נפתלי תרם).יעלון שהתנגד להעלעת השכר לחילי החובה-כדי שהכסף יעבור לפנסיות של האלופים

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שאתה לא כותב על "הבית היהודי".יהודים חיים בדמוקרטיה והצמד בנט&שקד מסכנים את הדמוקרטיה-וכך גם את יהדות המדינה! שקד היא האדם הכי ציני בישראל.ובנט סתם מטומטם.נראה שהם מעולם לא הפסיקו לעבוד עבור ביבי-וביבי לא פחות מרושע מהם."פיסקת ההתגברות"-זה סוף הדמוקרטיה בישראל(אין כאן חוקה,זו לא פדרציה).ובישראל היו מספיק טמבלים שיקנו את הקישקוש:"כמו בקנדה-כך בישראל".מביש שכחלון משתף עם זה פעולה

  7. יגואר חולות

    בעתיד:ביחד עם יהודה ושמרון, היו60% יהודים,20%פלסטינים,20% חצי יהודים חצי פלסטינים(זוגות מעורבים).כך שהאופי היהודי של ישראל ישמר.כל האוננות של הימין סביב יהדות המדינה לא לענין

  8. שמולני

    וואלה לפעמים עדיף לשתוק.מדוע ביבי "נוזף"-ומנהל שיחות קשות עם פוטין או טרמפ?למה שיכחו אותו ברצינות? מה יש אי אפשר להתנהל כמו בן אדם?! יש מצב נתון,צריך להפוך אותו לטובתנו.למה שנריב למען סעודיה בשביל אירן? מה לנו לסיכסוך השעי סוני.אולי אני טועה- אבל איך אפשר להאמין לטוהר פעולותיו כאשר הוא חשוד בשחיתות! איך אפשר להאמין לאדם שמשקר ללא הפסקה ופולט סודות מדינה.אז אני לא יצביע ללפיד-אבל הוא עדיף על ביבי

  9. אסף

    נו באמת?אם רוצים לגרש מסתננים אז אפשר להיות יצירתי.שכל שר יציג שלוש פתרונות אפשריים ויגבשו מתווה.בלי לפגוע בבגצ.אבל ביבי,ינצל את הזמן כדי להיתחנף לבחחירי מערכת המשפט:"מתייעץ"-בנושא המסתננים:בפועל משדל אותם לנושאי המשפטים שלו.כי שום החלטה של ביבי לא לגיטימית כשיש חשד שהוא פועל ממנעים פסולים! כי את ביבי מענין רק ביבי לא העם ולא המדינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.