אידיוטים שימושיים

| 21 ביוני 2021

לפני בחירות אפריל 2019 הועברו אליי הקלטות, שהיו יכולות להביך את בני גנץ. המקור אמר – תקשיב, תתמלל, אבל אל תפרסם בלי אישור שלי. מעת לעת ביקשתי את אישורו. הוא לא אישר, אבל נהג להוסיף שאלה – עקיצה: 'ואם הייתי מאשר, היית מפרסם?". הסאבטקסט היה ברור. אתה, שרוצה כל כך בהזזתו של נתניהו, תפרסם תחקיר, שיפגע במועמד שאמור להפיל אותו?
זה אפילו לא היה סאבטקסט. 12 שנות נתניהו הלבישו את רוב העיתונאים בגופיות. חלק אדומות, חלק כחולות, לא משנה מה אתה אומר – משנה מה צבע הגופייה שלך. קשה כמעט להיזכר, אבל פעם זה לא היה כך.
עיתונאים שמאלניים פרסמו תחקירים נגד אהוד ברק. עיתונאים תומכי התנתקות פרסמו תחקירים נגד ההתנתקות. מועצת יש"ע פרסמה מודעות עם ציטטות מספר שעפר שלח ואני כתבנו, ציטטות על הקשר בין ההחלטה לפנות את היישובים היהודים בעזה וצפון השומרון לחקירותיו של ראש הממשלה, אריאל שרון. עיתונאים תומכי הסכם עם אבו מאזן, מצצו את דמו של אהוד אולמרט, תחקירים של עיתונאים שמאלניים הפכו לחקירות משטרה נגדו, אפילו לכתב אישום אחד לפחות.
כל הזמן הזה הבנו שאנחנו יכולים להצטייר כאידיוטים שימושיים, אבל היה ברור לנו שהזהות הפרופסיונלית שלנו גוברת על ההעדפה הפוליטית. בתמימותנו גם חשבנו שהרבה מאלו שהיום מתפקדים כשופרות נתניהו, הם אחינו למקצוע. ינון מגל הסתייע בי לתחקיר על אולמרט. מי דמיין שיום יבוא ויתברר שהיינו רק האידיוטים השימושיים שלהם.
בכירים בממשלת אולמרט כמו רוני בר און וחיים רמון אמרו לי בזמן אמת – אתה לא מבין מה שאתה עושה? התחקירים הללו יביאו על כולנו את נתניהו. זה לא היה נראה לי כמו טיעון קביל. ברור שהבנתי, ברור שלא היססתי לרגע. זו בדיוק מהותה של עיתונות, היא נובעת ממחשבה שהעדפה פוליטית יכולה להיות שגויה, שצריך להטיל ספק, גם בעצמנו, שכל מהותו של עיתונאי זה שהוא אמור לאפשר לעובדות לבלבל אותו, שהוא לא נעול על תפיסה אחת של המציאות. כל אחד מאיתנו ישב לא פעם מול מקור ששטח סט של עובדות, שסתר את כל מה שפרסמנו במשך שנים. עיתונאי טוב יודע לבלוע את הגאווה הפגועה ולפרסם את העובדות החדשות.
ואז הגיע נתניהו. לא רק שכולנו סומנו, לא די בכך שהוא ניסה לפטר עיתונאים ולסגור כלי תקשורת. לא רק שהוא ניסה להשתיל את העיתונאים החביבים עליו ולייסד כלי תקשורת ידידותיים. ראש הממשלה החל לשבור את כללי המשחק העדינים של דמוקרטיה לא ממש יציבה והכניס רבים מאיתנו לדילמה קשה – האם להיות העיתונאי שמפרסם תחקיר על אלכסי נבלני? ייתכן שכל מילה בתחקיר עליו היא אמת, אבל בסופו של יום היא עושה שירות לשליט חסר רחמים ובעייתי כמו פוטין. נתניהו ואנשיו התמחו במכירת אייטמים לעיתונאים החביבים עליהם. לעתים, הם גם מדויקים. לא לפרסם? לפרסם ולהצניע? אין החלטה טובה.
עכשיו יש ממשלה חדשה וראש ממשלה חדש. זה תהליך לא קל לזרוק את החולצה לפח. בחודשים האחרונים לא פעם שמעתי מפוליטיקאי בגוש השינוי אמירות כמו – 'מה אתה ממליץ?' או 'אבל אל תפרסם את זה, כי זה יפגע בנו'. שמעתי והתכווצתי. הם לא עשו דווקא. הם באמת התרגלו לחשוב שיש לנו חולצה ואנחנו באותה קבוצה. עכשיו זה הזמן לחזור לטמפרטורה הישנה והנכונה.
המקור של הקלטות שקשורות בגנץ סרב בסוף לפרסמן. הוא מסרב עד היום. לפני הבחירות האחרונות התאמצנו מאוד לעשות כתבה ביקורתית על לפיד. גם כאן המקורות לא הסכימו. אולי יסכימו עכשיו. אחרי הכול, גנץ, לפיד, בנט, ליברמן, מיכאלי והורוביץ הם היום השלטון ותפקידנו לחפש אותם, גם אם הצד השני ישמח שחזרנו להיות אידיוטים שימושיים.

המאמר התפרסם ב"הארץ"

תגובות

תגובות

26 thoughts on “אידיוטים שימושיים

  1. af_4@013net.net'עליזה פרידמן

    אני עוד מאלה שזוכרים את אותם ימים. לרגע (או יותר) כבר היה נדמה לי שאולי אני טועה, ושגם אז הייתה עיתונאות עם חולצות, אך כאלה שהיו בעיקר אדומות ולכן לא שמתי לב. אבל לא, אתה צודק, פעם היה ברור שהעיתונאות היא כלב השמירה של הדמוקרטיה ושתפקידה לבקר את השלטון. אך האם לא מאוחר מדי? לא יותר נוח ככה? כלי עבודה קשה, בלי תחקירים, בלי בדיקות? פשוט מעבירים (בלי אפילו ללעוס) ידיעות ממקורות מהצד הנכון?

  2. נתניהו לא חידש כלום,אתה לא מבין כלום על רוסיה,ועל ישראל והעולם במאה הבאה

    במדינה כמו רוסיה ,פוטין עוד נחשב למנהיג ליברלי וסובלני.נכון שאמריקה הפכו את ילצין לקדוש(הוא לא).ותאמין לי,שנבלני היה הרבה יותר אכזרי וציני מפוטין,אם חס וחלילה היה הופך לנשיא רוסיה.אכשיו כל מדינה וגורלה,ישראל היא לא רוסיה(למרות ההשפעה הגדולה של רוסיה על ישראל).בכל מקרה,אפשר לדבר על ההבדל בין אורי אבנרי,לבן גוריון.אפשר להשוות בין ביבי לשרון,או אולמרט.חיים רמון("הקדוש "התורן),אמר לך:"אתה מביא עלנו את ביבי".בסוף היו כוחות שחברו לביבי(החרדים).וביביסט כמו מחלוף דרעי,גם עבד עם רבין.אז נתניהו הוא תרכיז(או תמצית,אם להיות מליצי).של תופעות חברתיות ופוליטיות בישראל.
    בעוד100 שנה,סביר שהירח יקבל גוון אדמדם(הברזל יתחמצן,בגלל הפעילות האנושית שם).המגוון הביולוגי יתרחב באופן קיצוני(האדם הכניס לטבע מגוון עצום של חיות וצמחים מכל העולם.ואלו יתחילו להתפתח באופן עצמאי,למינים חדשים).וישראל תהייה מדינה רגועה. עשירה ומשעממת

  3. אחד העם

    בסוף, ממש בסוף (שלא ברור לי היכן הוא אבל כמטאפורה זה נחמד להגיד "בסוף"), אתה מודה בין אם ברמז ובין אם במוסתר שאתה וחבריך אנשי התקשורת אכן מונעים מאג'נדה.
    ועובדה, יש לך אובססיה קשה לבנימין נתניהו ולעומת זאת אתה מאתרג את "אנשי שלומך", יהיו אשר יהיו.
    בסוף, כשאתה לבד עם עצמך, אתה יודע שזו האמת. אתה יודע שעיתונאים בערץ 12 נוטים שמאלה בדיווח שלהם ובעיתון הארץ נוטים שמאלה וכן, בערוץ 20 נוטים ימינה וכך גם בעיתון ישראל היום (וידיעות אחרונות נוטה לכיוון תועלתו של מוזס).
    מה לך כי תלין על אחרים??? אתם עושים אותו דבר! ברק פלג, אוכל את הכובע על ההתפתחויות בתיקי נתניהו וכך גם ברוך קרא. הם לא מונעים מאג'נדה??? הצחקת אותי.
    פוליטקאים הם בני אדם עם חטאים גדולים וקטנים וכך גם אנשי תקשורת! אתם לא הצד הצדיק, הטוב, הערכי, המוסרי במערכת היחסים הזו (וכך גם הפרקליטות, בתי המשפט וכו' וכו – כל מערכות השלטון וכלבי השמירה עליהם).
    ולמען הגילוי הנאות אני מצביע יש עתיד, לא אסתגל לעובדה שבנט הוא ראש ממשלה (לא מקובל עלי כאזרח) ובעבר הצבעתי שינוי.

  4. אי אפשר לחסל את הקורונה

    מי שמפחד מקורונה,שיתחסן,שילך עם מסכה.וכן צריך לתגבר את מערכת הבריאות(תוספת תקנים,תקציבים,וכוח אדם).אבל אי אפשר לעצור את הקורונה.ואי אפשר לעצור את החיים! ההוא ממרצ רק נכנס לתפקיד,וכבר נכשל

  5. על אשליית "האנרגיה הירוקה",והרס המחקר הגרעיני

    כורי הנוטרונים המהירים של רוסיה:
    באזור אורל,יש כורים שמקוררים בנתרן.
    באזור טומסק,נבנה כור מקורר בעופרת.
    באזור חברסק,נשקלת בניית כור מקורר כספית.מדובר בענין מורכב.כי הכור צריך להבנות מחומר עם גמישות.שמתנהג כמו זכוכית.מובן שכספית היא חומר מסוכן מאוד(אבל גם פסולת רדיו אקטיבית,באופן כלכלי).מתקן כזה,יצתרך לעמוד בעומסים חרגים.וגם לכלול,מנגנונים שיאפשרו שפיכה.ואיחסון בטוח של ליבת הכור,במקרי חרום(רעידת אדמה לדוגמה).בנוסף למטמנה לפסולת גרעינית וכספית,באופן בטוח.
    ניצול פסולת גרעינית(דלק כורים משומש)באופן כזה,מגדיל באופן דרמטי את היעילות של אנרגיה גרעינית.הדלק ממוחזר לשימוש חוזר.ובתהליך המחזור(כור נוטרונים מהירים),נוצר חשמל נוסף.בנוסף להורדת רמת המסוכנות של הפסולת (והפחתת נפח הפסולת).ההזנחה באמריקה אירופה ויפן,של המחקר הגרעיני.השאירה אותם תלויים בפנטזיות על"אנרגיה ירוקה"(לגדל תירס לדלק,זה נראה ירוק.אבל זה בזבזני ומטופש).חובה להשקיע במחקר ופיתוח.(גם בישראל),למרות שארצות הברית בולמת את המחקר הגרעיני בישראל

  6. גידעון סער מתחנף לביבי(וזה פתטי)

    ביבי לסער:"אני מוריש לך את הליכוד,סער בוא הביתה"(ממש…ממתי הליכוד הוא רכוש של ביבי?והאם סער בא לשרת את מרכז הליכוד,או את מדינת ישראל?)

  7. כרגיל כנסת ישראל מזניחה את אזרחי ישראל

    "אופטלגין בטעם פירות",משכחי כאבים זה לא ממתק! משכחי כאבים יכולים להרוג,ולהיות ממכרים

  8. menahem.igell@gmail.com'חיים איגל (נשר)

    שלחתי לך אימייל בתאריך 17.6.2021 בכותרת 'על מי מגן המשרד להגנת הסביבה'.
    עושה לי הרושם שלך הגיע אליך. (כתבתי לך גם מסר בפייסבוק ונראה לי שגם לא הגיע).

    מניח שהחומר ששלחתי יעניין לך. בכל מרקה אודה לך אם תואיל לחזור אלי. תודה

  9. ezrahragil@gmail.com'אזרח רגיל

    היי רביב אתה מלך אוהב אותך תמשיך ככה אתה היחיד ששומר על המדינה שלנו תזכה לימים טובים שלל מטעמים

    אוהב,
    אזרח רגיל

  10. על משבר האקלים ממערב להרי הרוקי

    האקלים במערב ארצות הברית,הפך לדומה לזה שבקזחסטן ומערב סין.ולכן אופן השימוש במים צריך להשתנות שם,וגם אופי החקלאות צריך להשתנות שם(סוג הגידולים,צורת ההשקיה,והטכנולוגיה).בנוסף למחקר ופיתוח,הם צרכים ליצר מקורות מים חדשים(התפלה,ומיחזור מים).אוסטרליה יכולה להיות דוגמה בשבילם לניצול נכון של מים

  11. על נושאות המטוסים ברוסיה

    ברית המועצות היגיע להשיג מסויים,שהנציג שלה בצבא רוסיה. זו נושאת המטוסים קוזנצוב. כלי שייט זה,נמצא בתיקונים.ורק פוטין השתמש בה בפעילות מבצעית(בסוריה).
    ב2030 (כנראה) יתחילו לבנות ברוסיה נושאת מטוסים,שתהייה יותר דומה למה שיש בארצות הברית.נראה שמדובר בנושאת מטוסים,בהנעה גרעינית.(אפשר שתחנת הכוח הגרעינית הצפה בפבק,היא חלק מהמחקר ופיתוח הזה).נבנתה תשתית לספינות ענק, במספנות זבזה(מזרח רוסיה,בעיר בולשוי קמן).
    נראה שהמעוט(כבל שנותן תנופה למטוס),הייה חשמלי.וסביר שכמה אוניברסיטאות טכניות ברוסיה יציעו מודל(והמודל הכי אמין והכי יעיל).יבנה ויותקן,על כלי השייט.
    נראה שנושאת המטוסים קוזנצוב,תשופץ.ותפעל עד שנת 2040.
    אפשר שיבנו ספינות נוספות לפי הדגם של קוזנצוב .אבל עוד מוקדם לדעת,ונראה שלא נבחרה מספנה לזה

  12. על ארצות הברית

    אם הממשל האמריקאי הוא אחראי.הוא צריך להתכונן למשבר חריף(יותר מ2008).משהוא הרסני,כמו אינפלציה חריפה.ירידה דרמטית בערך הדולר(נניח מעבר ליורו,זהב,או משהוא קריפטולגי).וזה בנוסף למיתון חריף,ואבטלה גבוהה.לכל "הקוקטל הזה",נוסף מתח חברתי(ואלימות חריגה).
    צרכיה להיות להם תוכנית חרום:
    ראשית,יועצים טובים(כמו לארי סאמט,ובן ברננקי).
    כנראה,שהם יצתרכו שמדינות אחרות יקנו א"גח אמריקאי באופן מהיר.(הם יצתרכו לתת דברים בתמורה,ולא בהכרך משהוא פיננסי)
    כל הגישה של"נקנה נפט רוסי,והם היו חיבים להשתמש בדולר".
    לא פוטרת אותם וזה לא מגן עלהם.
    כדי שרוסיה באמת תשתדל למען ארצות הברית,ביטול סנקציות לא יעזור.הרוסים כועסים על האמריקאים(בצדק מבחינתם)
    ראשית,רוסיה רוצה שארצות הברית תעזור לרובל להיות מטבע מרכזי ,ויותר משפיע בשוק העולמי.
    הפסקת התעמולה כנגד רוסיה(בלי שקרים על הספורט הרוסי,על המדע הרוסי,ותוצרת מרוסיה).
    הסכם סחר בין רוסיה לארצות הברית.
    הכרה בהשפעה והחסות הרוסית,על מה שהיה ברית המועצות.
    והכרה ברוסיה כמעצמת על(שום דרישה על ניתוק היחסים עם סין,או התערבות.ביחסי החוץ של רוסיה).
    אז לא נראה שארצות הברית מוכנה לתנאים שרוסיה מציבה.
    אבל במקרה חרום(צורך דחוף ברכישה מהירה של דולרים או אג"ח .מצד אחת הקרנות הממשלתיות של רוסיה).אפשר שרוסיה תסכים באופן חד פעמי בתמורה ל"מטבע קשה",כלומר העברת ידע או טכנולוגיה,יחודיים.או משהוא בעל ערך דיפלומטי יוצא דופן

  13. על נורד סטרים 3 ו4

    עם האירופאים ירצו,רוסיה תשקול לבנות עוד שני צינורות גז לאירופה.
    אבל בתנאי שכל החברות היו רוסיות(אבל זה פתוח להצעות אחרות מאירופה).
    ושהארופאים יתנו בטחונות במקרה של סנקציות(אולי אפילו ישתלם לרוסים לעשות פרובוקציות).
    אפשר להניח,שפרוייקט אחד יעבור לחוף המדינות הבלטיות.אז יגיע לפולין או למזרח גרמניה.
    ופרוייקט אחר יעבור על שטח פינלנד,ואז במפרץ הבוטני יגיע לשבדיה.כשנקודת הסיום היא או דנמרק,אולי סקסוניה התחתונה בגרמניה.אפשר גם הולנד או בריטניה.
    למרות שהמיזמים האלו מיצרים עבודה לתעשיית הפלדה הרוסית(שיכולה לעבוד גם במזרח הרחוק).הרוסים רוצים לקדם גם את יצוא הגז הנוזלי בספינות.ולכן המשך לנורד סטרים 3-4,תלוי ברצון מאוד חזק של אירופה

  14. על הכישלון הרוסי במשיכת אוכלוסיה למזרח הרחוק הרוסי

    אם בנק החקלאות הרוסי,היה בונה תוכנית גדולה לאזור השפלה המרכזית של עמור.(אולי לא בסגנון,הסנטרל וואלי של קליפורניה,אבל כן כמו עמק Okanagan בקנדה).הם יכולים לנצל צמחים מהטבע המקומי כמו,Vitis amurensis .הם יכולים לעבוד עם מוסדות למחקר חקלאי במולדובה,וארמניה. בהחלט כדאי לפתח כמה כרמים,וכמה יקבים.שיבחנו את הדרכים הכי טובות להפיק שם ענבים ויין.כדאי גם לפתח שם גן בוטני,ומחקר מעשי.גם חממות למוצרים בעלי ביקוש גבוה(שום,בצל,אספרגוס ועשבי תיבול).גם ענף החלב,ובשר העוף והבקר, צרכים להיות מפותחים שם.אבל נראה ש"בנק החקלאות"הרוסי כבר לא עוסק בחקלאות

  15. האמת שאני לא מבין את התקשורת הרוסית(RT,אמריקה)

    מדוע הרוסים פונים לכל מני אנשי שוליים(שמאל רדיקלי לדוגמה),שיפרשנו את הפוליטיקה הישראלית?פנו לדובר של בנט,ויהיה לכם משהוא עם ערך עיתונאי(אם לא בא לכם אל תפרסמו).אבל יהיה לכם חומר עיתונאי

  16. על עתיד גלי צהל

    לדעתי צריך להפריט את גלי צהל(לדוגמה כחלק מקבוצת רשת13)

  17. על מדינות אדומות וארצות הברית(ולמה בנט הוא בדיחה)

    בסדר ארצות הברית היא ידידה של ישראל.זה לא אומר שאין באמריקה קורונה.אגב זה באמת יעזור לנו עם נשקר לעצמנו?

  18. הסיבה שהמערב(דוברי האנגלית,והאיחוד האירופאי)שונאים את רוסיה

    רוסיה מציבה מראה,עובדות החיים(הלא פשוטות).אם זה נפולאון או הגרמנים במלחמת העולם השניה.או מגבלות הכוח האמרקאי באוקראינה.וכשאומה כמו רוסיה מפחידה אותך.אתה לא רק מעליב אותה,אתה גם מנסה להחליש אותם.
    אבל זה גם עובד הפוך,כי כשרוסיה משתוללת.רוסיה מתעייפת ונחלשת

  19. כלכלת רוסיה ב2024-2030

    נראה שהעולם יהייה במיתון.רוסיה אוגרת מזומן וזהב.
    בכל מקרה,מערכות נשק חשובות(סוחוי 57,טנק ארמטדה,S500).יכנסו ליצור המוני,ויקלטו בצבא הרוסי.
    בתחום התחבורה,רכבת תחתית בקרסנוירסק תבנה.
    גשר מעל נהר לנה ליקוצק גם כן יבנה.
    במידה והמצב הכלכלי יאפשר את זה,יבנו גם רכבת מהירה מאוד.בין סנק פטרבורג,למוסקבה.
    בתחום האנרגיה,אם יתאפשר מבחינה כלכלית.יבנו כורים גרעינים,בקוסטרומה וקזאן.שדות הגז והנפט ימשיכו להתפתח בידי חברות האנרגיה של ממשלת רוסיה.
    בכל מקרה,זכויות סוציאליות של אזרחי רוסיה לא יפגעו.ויהיה נסיון אפילו להוסיף תקציב לרווחה ובריאות.
    גם התקציב של תוכניות החלל הרוסיות לא יפגעו,ויהיה נסיון אפילו להגדיל תקציבים.
    בגדול ההנהגה הרוסית,תנסה להרחיב את היצוא הרוסי.לא רק בחומרי גלם.בעיקר במוצרי ביטחון הגנה וצבא.דגש מיוחד יהיה ליצוא של מטוסי נוסעים אזרחיים,מוצרי הייטק(שבבים תוכנה ורפואה)

  20. מאקו ודרור גלוברמן בשרות האירנים.העיתונות הישראלית היא חרפה!

    נשיא ארצות הברית(טרמפ) התערב בבחירות למען ביבי(זה לא עזר לו).טוב"הישראלים פישלו",אכשיו הכלבים של ביבי בחדשות 12 בעצם אומרים:"ביבי לא באמת הפסיד,העם הוא מטומטם של האירנים"."בסדר" למה ביבי לא העביר תקציב?!למה ביבי לא הצליח להרכיב ממשלה"?!אכשיו ביבי(ונאמנים העלובים שלו בתקשורת),אומרים לנו:"גנץ הוא שתול של האירנים"

  21. כשאיילת שקד משתוללת

    כשאתה יוצא עם יוזמת חקיקה,אתה מתייעץ בודק עם השותפים(אגב זה לא רק ענין של מקצועיות.זה גם להיות בן אדם נורמלי).אכשיו שקד דוגלת,באדם לאדם זאב.איילת בחרה להשפיל את בנט,ולצאת מנייאק."ויותר צדיק מהאפיפיור","יופי לך…".מנסור עבאס ומרצ,לא מתנהגים כ"איש הישר בעינו יעשה"(שקד כן)

  22. על שנת 2050

    בארצות הברית יהייה מנהיג רדיקלי(ימני או שמאלי).שיתיל סנקציות על ישראל.בכל מקרה כלכלת ישראל תהיה מספיק חזקה,ולא יהיה נזק דרמטי למדינה.
    האיחוד האירופאי ייסד צבא מאוחד,שיפתח במלחמה מול רוסיה.אבל היא תהייה קצרה,כי תהייה הפסקת אש עוד לפני שצבא רוסיה יגיע לגרמניה.
    אפשר לומר שבעיקרון יהיו כלי טיס שאפשר יהיה לטוס איתם לירח(זה ממריא כמו מטוס רגיל וממשיך לחלל).
    יהיו כורי היתוך גרעיני,מסחריים(פרויקט איתר).
    כנראה שיתחילו לנצל את משאבי הטבע באנטרקטיקה(וסביב זה יהיו סיכסוכים צבאיים).
    מדינות כמו אוסטרליה ברזיל וארגנטינה,יתחילו להיות כוח כלכלי וצבאי חשוב.
    סין תהייה מעצמת העל הכי חזקה(אבל גם ארצות הברית,ורוסיה.יחשבו כמעצמות על)

  23. על שיתוף הפעולה הרוסי סיני

    אפשר שיתקיים רכש גומלין,רוסיה תקנה נושאת מטוסים מתוצרת סין.וסין תקנה נושאת מטוסים מסדרת שטרום של רוסיה(במקרה שיהיה רצון לבטל,יוחזר הכסף.כמו במקרה הסוחוי 57 והודו). כנראה שרוסיה תמכור לסין טכנולוגיה,אם סין תתחייב לקנות מערכות נשק רוסיות,בכמויות גדולות.או מספר גדול של מטוסי נוסעים מתוצרת רוסית.אבל גם דברים כמו ציוד רפואי,ושבבי סיליקון.
    בכל מקרה,הדיבור הוא בגובה העניים.ועם הרבה כבוד הדדי

  24. האם הסינים באמת אוהבים את סין?

    אם הסינים באמת היו אוהבים את סין,אז הם היו שותים יין סיני(בכל זאת מדובר במוצר איכותי,שגדל בתנאים קשים.בעבודה קשה של חקלאים סינים)

  25. על אסטרטגית הפיתוח של SMIC?

    נראה שבתחום השבבים,סין תיצר בשטחה את המוצרים המתקדמים ביותר.מוצרים בשימוש רחב,יכול להיות שרוסיה תיצר ברישיון,או במיזם משותף.מוצרים במחיר זול לשימוש המוני,ניתן ליצר בצפון קוראה(אבל דרושים בטחונות,שלא יעשו מניפולציות במוצר).מרכזי יצור ומחקר(בעיקר שיווק,ושימור לקוחות).יעשה במדינות אפריקה(אלו מהם עם יחסים קרובים לסין)

  26. שבנט יפסיק לדאוג לתיק ההשקעות של ביבי.ויתחיל לדאוג לאזרחי ישראל

    ממתי ביבי הפך לרופא?(אגב אנחנו לא יודעים עם ביבי מושקע בפייזר).שיפסיקו לעשות ניסויים על אזרחי ישראל.נתנו חיסון,וזה אמור להספיק.עם ישראל הוא לא שפן נסיונות.ולא נולדנו כדי לשרת תיקי השקעות של אנשים מפוקפקים.שבנט יפסיק לדבר עם סדיסט פסיכופת כמו ביבי,ויתחיל לפעול באופן רגוע ושקול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.