למה צה"ל שינה את תגובתו בעניין וינטר והעלים ממנה חלק רלוונטי?

| 13 בדצמבר 2016

אז הנה כמה עובדות לא שנויות במחלוקת לגבי תא"ל עופר וינטר:

הגיע אליו סמג"ד בגדוד "צבר" של חטיבת גבעתי ופרש בפניו שורה של מעשים חמורים לכאורה שביצע מפקד הגדוד, לכאורה חלקם מחייבים חקירה פלילית. תרומות לא חוקיות, טיוח תאונה, הטרדות מיניות. מה שוינטר היה אמור לעשות נורא פשוט – טלפון אחד למצ"ח.

במקום זאת, מח"ט גבעתי עשה את הדברים הבאים: הוא הדיח את הסמג"ד המעצבן ותחושת הצדק שלו והשאיר, כמובן, את המג"ד ולא, הוא לא דיווח למצ"ח.

בנקודת זמן אחרת הגיעו לאותו וינטר שני חיילים שהתלוננו על תקיפה מינית בידי מפקד בחטיבה שלו. הנה מה שוינטר אמור היה לעשות: טלפון למצ"ח ואחריו טלפון למהו"ת, הגוף הצה"לי שאמור לטפל בדיוק במקרים הללו. הנה מה שוינטר עשה – הוא סיפר לאלוף תורג'מן, הוא לא דיווח למצ"ח או למהו"ת. המפקד התוקף נשלח הביתה, אבל הוא נשאר רשום בחטיבה, הפז"מ המשיך לדפוק, סוג של חופש. וינטר לא זכר בחקירה, אבל אולי הרב אביחי רונצקי, הרב הצבאי הראשי לשעבר, שמקורב אליו, שלח לו סמס בעניין המפקד התוקף. רונצקי הכיר אותו ואת משפחתו. אה, כן ווינטר גם דאג שאחד המתלוננים, ארד אביטל, ירותק לבסיס. הוא תפס אותו מסתובב על מדי ב' מחוץ לבסיס. אם היה שואל את אביטל הנסער למה, היה שומע שהקורבן פגש, בניגוד לכול ההבטחות של וינטר, את התוקף שלו בבסיס, התפרק וברח.

בחקירה היו לוינטר כל מיני הסברים מרתקים. הסמג"ד בכלל לא בסדר והוא בכלל לא ידע שצריך לדווח למצ"ח או למהו"ת והעובדה שהחייל בחופש היא בכלל אחריות השלישות וחלק אחר מהסיפור הוא בכלל אחריות האלוף ולו אין אחריות בכול הסיפור הנוראי הזה.

סביר שמעשיו של וינטר אינם פליליים. דין משמעתי נראה כמו תוצאה סבירה של היהירות והאטימות בה התנהל המח"ט. מה שהכי מדכדך בסיפור הזה, זו תגובת צה"ל העדכנית. אחרי שוינטר עשה את כל מה שעשה, במקום שהוא יתעטף בהתנצלות ביישנית, הוא בכלל פתח במלחמה. זו בכלל אג'נדה פוליטית. לתת אלוף וינטר יש מסתבר, קשרים עם עיתונאים ופוליטיקאים (מי אמר בנט?) ובעזרתם, הוא הפך את עצמו לקורבן של הפרשה, סימנו אותו, זה בגלל התפילה, או ההשתייכות, או הקרביות, או אלוהים יודע מה. האלוף והמג"ד, שגם עליהם נמתחה ביקורת בתחקיר "המקור", הם רק קורבנות אגביים. הם ספגו ביקורת רק כי השמאלניים רצו לחסל אותו.

צמרת צה"ל, כמובן, מכירה את הסיפור של וינטר והייתה עדה מקרוב לקמפיין המוזר של התת אלוף. למרות זאת, מה שהיה לה להגיד זה שהרמטכ"ל גנץ מצא את התנהגות וינטר והאלוף תורג'מן ללא רבב. באמת? ככה צריכים להתנהג מפקדים בצה"ל? לזרוק את חושף השחיתויות? להעניש את הקורבן ולצ'פר את התוקף? מעניין. ביום ששידרנו את התחקיר, ביקשו נציגי דובר צה"ל שנוסיף עוד כמה משפטים לתגובה שלהם. "תא״ל עופר וינטר הוא מפקד שהוביל עשרות שנים חיילים תחת אש במבצעים רבים. תא״ל וינטר הוא מפקד בולט ומוערך כמפקד מקצועי, ערכי ומסור". מה שמדהים בהודעת צה"ל הוא שהם דאגו להשמיט אפילו את ההערה הפיקודית, שנרשמה לוינטר בפרשה, על פי המלצת אלוף הפיקוד על כך שלא ביצע נהלים. מישהו בדו"צ החליט למחוק אפילו את הסנקציה המינורית הזאת מהזיכרון ההיסטורי ולהשאיר רק את ה"ללא רבב".

אני לא מקנא ברמטכ"ל גדי אייזנקוט, שצריך לכהן תחת שר ביטחון כמו איווט ליברמן ואני חושב שאני יכול להבין שהוא מעדיף לנצח במלחמות החשובות על הדרך להתמודד עם החמאס ועם הסכינאים בשטחים, גם אם המחיר הוא פרסום הודעה מינורית שתפייס את ראש הממשלה נתניהו בפרשת הצוללות. בכול זאת, בחודש בו מסתיימת פרשת בוכריס בניצחון גדול לקו של אייזנקוט, היה אפשר להוריד מההודעה את ה"מפקד ערכי" כי בפרשה הזאת מי שהיה ערכי הוא הסמג"ד שחשף אותה ולא מי שהדיח אותו.

המאמר התפרסם ב"הארץ"

תגובות

תגובות

5 thoughts on “למה צה"ל שינה את תגובתו בעניין וינטר והעלים ממנה חלק רלוונטי?

  1. vikjly@walla.com'יוסי

    לצערי, כמו שלכם חייל יש עורך דין צמוד, כך גם לכל מפקד יש חכ צמוד. אין סיכוי בעולם שמפקד יודה בטעות והפחד הגדול הוא מה קורה בחקירות צה"ל פנימיות על ארועים שונים. חיילים מפחדים ומפקדים מטייחים . כולנו היינו חיילים וכולנו נלחמנו תחת אש. 4ז מה. האם אני רוצה מפקד מקושר או מפקד ישר? אני מניח שגם אצל העיתונאים, אך אחד לא רוצה להתעסק בסיפורים האלה כי ישר יתפס כ"שמאלן ושונא ביבי. מעטים העיתונאים שלא מפחדים. כמו בכתבה של אתמול על פישמן. מי עורך הדין שירצה לצאת נגדו ומי העיתונאי שירצה לכתוב עליו. ולכן דרוקר ודומיו חריגים.

  2. a@a.com'א

    קח בחשבון שהסמג"ד אכן יכול להיות בעייתי בלי קשר לבעייתיות של המג"ד ושלוינטר הייתה היכרות קצת יותר טובה ממני וממך של הנעשה בחטיבתו ושל הנפשות הפועלות. ובקשר לתרבות הטיוח, היהירות, היחס למצ"ח וכו' – לא חריג בכלל ביחידות השדה (יש יחידות במצב גרוע בהרבה), ולכן הטענות על רדיפה אישית, בפרט שהפרשה הזו ממוחזרת כי עיקרי הדברים נודעו וגוללו הבסמוך להפועתו הראשונית של סיפור חג'בי.

  3. רחלי

    דרוקר, תמשיך להכות בממסד הרקוב והמושחת שלנו ללא רחם!
    בעניין מצה"ל אין להרפות, מאז ומעולם צה"ל היה ערכי (ראה מקרה אלאור עזריה) עד שטיפוסים מפוקפקים ללא ערכי אנוש חדרו לצבא.
    כמו וניטר למשל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.